LOGO CAIB
20 juliol 2022 Conselleria de Salut i Consum

Salut recomana hidratar-se i evitar les activitats físiques intenses a les hores centrals del dia davant les temperatures altes previstes a les Balears NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Salut recomana hidratar-se i evitar les activitats físiques intenses a les hores centrals del dia davant les temperatures altes previstes a les Balears

Gent gran, infants, malalts crònics i persones que treballen a l’aire lliure són els més vulnerables

La Conselleria de Salut i Consum, a través de la Direcció General de Salut Pública i Participació, ha elaborat un seguit de recomanacions dirigides als ciutadans per evitar complicacions derivades de l’exposició a les temperatures altes previstes per als propers dies. Recomanacions especialment dirigides a la població de risc, la més vulnerable a l’efecte de la calor, que són la gent gran (de més de 65 anys o que viuen totes soles o estan malaltes), els infants, els malalts crònics i les persones que treballen a l’aire lliure.

L’any 2004 la Direcció General de Salut Pública i Participació va implantar un sistema de vigilància els mesos de juny a setembre amb l’objecte de disposar d’informació permanent i actualitzada de la situació per orientar de manera adequada les estratègies preventives dels efectes adversos associats a la calor. Entre altres coses, es monitora el nombre de casos de cops de calor, la mitjana dels quals és de 2-3 anuals. A l’estiu de 2021 es varen confirmar dos casos d’afectació per cops de calor. Enguany, en el que duim d’estiu, no se n’ha notificat cap.

El Servei de Prevenció de la Malaltia de la Direcció General de Salut Pública recorda que el cop de calor és una situació que pot arribar a ser greu. Es produeix quan la temperatura corporal arriba als 40 ºC i el cos no pot reduir-la de manera eficaç, i normalment és conseqüència de romandre de forma perllongada en ambients molt calorosos o de realitzar una activitat física intensa quan fa molta calor.

Salut Pública ofereix consells per evitar el cop de calor, sobretot dirigits a persones que es troben en situació de risc, com els infants o la gent gran. Les recomanacions es refereixen a hàbits dins la llar, com per exemple l’alimentació i ventilació dels espais, i també en el carrer, com ara la pràctica d’esports. Així mateix, donen indicacions per reconèixer el cop de calor i pautes d’actuació en cas que es produeixi.

Qui té més risc?

  • persones majors de 65 anys (i més si viuen soles o són dependents)
  • nadons i infants petits
  • persones amb malalties cròniques (cardiovasculars, respiratòries, diabetis, obesitat...) o amb determinades medicacions (antidepressius, diürètics, antihipertensius...)
  • persones que treballen en ambients calorosos
  • persones que practiquen exercici físic intens en les hores de més calor

 

Com es reconeix?

  • temperatura molt elevada
  • pell enrogida, calenta i seca
  • pols accelerat i respiració ràpida
  • enrampades
  • mal de cap, nàusees i/o vòmits, somnolència i set intensa
  • hi pot haver confusió, convulsions i pèrdua de coneixement (que de vegades és el primer símptoma en adults majors)

Com s’ha de prevenir?

A casa

  • Tanca les finestres i baixa les persianes o posa les cortines quan hi pegui directament el sol.
  • Ventila la casa a primera i darrera hora del dia.
  • Procura estar a les habitacions més fresques.
  • Dutxa’t una o dues vegades al dia, o banya’t la pell amb tovalloles humides.

En el carrer

  • Evita sortir les hores de més calor i molt més encara fer activitats físiques intenses (esports, etc.). Fes les compres, gestions, visites i exercici a les primeres i darreres hores del dia.
  • Si has de sortir, intenta anar per l’ombra; posa’t capell i roba ampla de teixits lleugers (cotó, lli...) i de colors clars. I du una botella d'aigua.
  • No deixis mai ningú en un vehicle aparcat, ni tan sols amb les finestres obertes. La temperatura dins del vehicle es pot elevar més de 6-7 °C en 10 minuts.

Beguda i menjar

  • Beu líquids en abundància, encara que no tinguis set. La millor beguda és l’aigua, a temperatura ambient, no gaire freda. Els sucs de fruita, la llet o les sopes fredes com el gaspatxo ens ajuden a estar ben hidratats.
  • Evita les begudes alcohòliques (l’alcohol deshidrata perquè facilita l’eliminació d’aigua per l’orina i augmenta la sudoració); no abusis de begudes excitants (com ara cafè o te) o amb molt de sucre.
  • Menja més verdures i fruita, fracciona les menjades al llarg del dia i en quantitats moderades. Evita els menjars calents, pesats i copiosos.

Altres recomanacions

  • Si prens determinats medicaments (per a la tensió, el cor, la depressió...) segueix les instruccions del teu metge i conserva el medicament seguint les instruccions de l’envàs.
  • Procura que la gent gran i els infants beguin aigua, sobretot si estan tot sols o malalts.
  • Si te trobes malament per la calor, demana ajuda i telefona al 061.

Si trobes algú que està malament per la calor, ajuda’l

  • Posa’l en un lloc fresc i a l’ombra.
  • Lleva-li l’excés de roba, esquitxa’l amb aigua fresca i venta’l.
  • Telefona al 061.

A la web del Servei de Prevenció de la Malaltia podeu trobar material gràfic per a la prevenció del cop de calor (cartell i tríptic): https://www.caib.es/sites/consellsdesalut/ca/prevencio_del_cop_de_calor/