23 d’agost 2018 | <9ªL> Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat

Les millores dels ports de gestió indirecta suposaran una inversió global de 124 milions d’euros NNota Informativa

Les millores dels ports de gestió indirecta suposaran una inversió global de 124 milions d’euros

Els 29 concessionaris dels ports de gestió indirecta que depenen de Ports de les Illes Balears (PortsIB) invertiran un total de 124 milions d’euros en la millora dels ports. Han invertit ja 86,8 milions d’euros en la millora de les seves instal·lacions i queden pendents millores per valor de 37,1 milions que s’executaran els propers tres anys, tal i com figura en l’acord de renovació dels seus títols de concessió. Així ho ha explicat avui el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, en una visita al club nàutic de sa Ràpita.
 
Aquesta renovació de les concessions ha implicat un important augment dels canons que ingressa PortsIB, dels 125.000 euros inicials als 10,7 milions actuals. Aquest procés obeeix a l’aplicació de la Llei 10/2005, de Ports de les Illes Balears, que obrí la possibilitat als concessionaris de dàrsenes i ports esportius de sol·licitar una nova concessió sempre amb la obligació de realitzar actuacions de millora dels serveis i instal·lacions i la modificació de les condicions econòmiques del contracte.
 
El procés de renovació de les concessions s’ha completat enguany i Balears és la primera comunitat que ha conclòs el procés d’adaptació de tots els ports.
 
A més de l’actualització dels cànons, els clubs desenvolupen projectes de millora amb actuacions com:
 
  • Millora de l’evacuació i tractament de les aigües dels varadors.
  • Mitjans portàtils o fixos per extraure aigües de les sentines i residuals de les embarcacions.
  • Implantar un sistema de gestió mediambiental.
  • Implantar un pla d’emergència i seguretat.
  • Professionalitzar els departaments de gerència i marineria.
  • Oferir nous serveis (escoles de vela etc.)
  • Millora d’infraestructures
 
Bona part dels clubs ja han executat o estan executant en aquests moments les millores (87 milions), restant les previstes en els darrers ports amb els que s’ha acordat la renovació de la concessió.  Aquestes inversions restants es duran a terme a Punta Portals (22,1 milions), RCNP Pollença (6,1 milions), Marina Tramuntana (3,1 milions), Can Picafort (2,9 milions), Santa Ponça (2,2 milions) i Bonaire (476.000 euros).
 
Per la seva part, PortsIB també ha realitzat inversions en els ports de gestió directa,   que han suposat una inversió de 33.552.549 euros entre 2016 i 2019 (ja que es tracta de despeses plurianuals) i estan prevists 6.900.000 euros més per finalitzar les obres planificades en 2020. En total, la inversió global haurà estat de 40.452.549 euros.
 
CN Sa Ràpita
Durant la visita, s’han detallat les actuacions realitzades i en marxa en el Club Nàutic de Sa Ràpita, que ha invertit 2.611.243,43 euros en les següents actuacions:
  • Renovació de la zona de varada d’embarcacions.
  • Condicionament de les instal·lacions de combustible.
  • Construcció de la zona per a l’escola de vela i rampa a l’edifici social.
  • Sistema per al tractament de les aigües residuals.
  • Nou disseny del sistema d’electrificació i d’aigua potable.
  • Instal·lacions de seguretat (videovigilància, control d’accessos, internet).
  • Construcció d’una marina seca per a embarcacions menors i remodelació dels pantalans. En aquests moments s’està realitzant la substitució de les plaques dels pantalans i adaptació de les mànigues  dels amarraments a la normativa.
  • La modernització dels banys.