20 març 2019 | <9ªL> Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat

La Unió Europea inicia els tràmits per modificar el reglament que regula les ajudes al transport de mercaderies NNota Informativa

La Unió Europea inicia els tràmits per modificar el reglament que regula les ajudes al transport de mercaderies

Una delegació encapçalada pels consellers Marc Pons i Catalina Cladera i empresaris s'ha reunit amb la Direcció General de Competència

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, i la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques, Catalina Cladera, acompanyats de representants del sector empresarial de les Illes, i juntament amb la secretària general de Transport del Ministeri de Foment, Maria José Rallo, han mantingut avui una reunió amb el director general de Competència de la Comissió Europea, Karl Soukup, per plantejar de manera conjunta la necessitat que s'autoritzi un sistema d'ajudes per al transport de mercaderies no subjecte a la regla de minimis, de manera que no es limitin els ajuts a les regions insulars com les Illes Balears.


Els consellers han destacat la importància que el Govern de l’Estat doni suport als plantejaments de les Illes Balears perquè es modifiqui la normativa europea que limita les ajudes al transport de mercaderies a les Illes Balears i han valorat també el compromís de la Unió Europea de posar en marxa el procés de modificació del reglament que regula les ajudes per al transport de mercaderies.
 
Així, Pons i Cladera han explicat la importància que s’enceti aquest camí en comú perquè les empreses de les Illes Balears puguin tenir compensacions justes al major cost que suposa per a elles tant la importació de matèries primeres com l’exportació dels seus productes.
 
El conseller Pons ha explicat que la Unió Europea iniciarà ara els tràmits del procés per modificar la normativa que limita les ajudes, un procés en el qual és imprescindible que l’Estat espanyol aconsegueixi les aliances dels altres estats membres per poder obtenir unes compensacions justes per a la competitivitat dels territoris insulars.
 
En aquest sentit, tant Pons com Cladera, han explicat que el Govern de l’Estat s’ha compromès a cercar les aliances perquè en el procés de revisió de la normativa els altres Estats s’impliquin i donin suport a l’eliminació de la regla limitativa de minimis.
 
En aquesta línia, el conseller ha insistit en la importància de la implicació del Govern de l’Estat, que avui ha donat suport durant la reunió als plantejaments de les Illes Balears. Ha manifestat que és necessari modificar l’actual normativa perquè les empreses radicades a les nostres illes puguin competir en igualtat de condicions que les de la península, fet que ara no es produeix pels majors costos de la insularitat.
 
La consellera Cladera ha afirmat que es té la implicació del Ministeri de Foment i ha destacat que la secretària general de Transports, Maria José Rallo, hagi donat suport als arguments del Govern balear durant la reunió.
 
La consellera també ha remarcat la importància que els responsables de Competència de la Unió Europea hagin pogut escoltar directament dels representants empresarials de les Illes la problemàtica.
 
La consellera ha afirmat que és important que ara es comenci a fer feina perquè a mitjà termini hi pugui haver unes veritables ajudes al sector industrial de les Illes per ser més competitius.
 
Cladera ha recordat que el règim especial de les Illes Balears inclou un apartat molt important relatiu a la necessària compensació dels costos del transport de mercaderies i, concretament, una disposició que obliga a cercar fórmules per fer efectives aquestes compensacions reals i, segons la consellera, aquesta reunió és ja una passa en aquest sentit.

Representants de diferents patronals i entitats de l'àmbit econòmic de les Illes Balears han acompanyat els polítics per explicar davant la Comissió Europea la problemàtica i el cost que per a les empreses de les Balears suposa el transport de mercaderies i la necessitat d'incrementar els actuals ajuts.
  
La normativa europea actual –que amb el suport de l’Estat s’ha demanat a la Unió Europea que es modifiqui— prohibeix els ajuts a les empreses perquè no puguin distorsionar la lliure competència, però, alhora, estableix a través de la directiva de minimis excepcions perquè els Estats puguin atorgar ajudes en aquells casos en què s'entén que no alteren el lliure mercat i la competència, amb un màxim de 200.000 euros triennals per empresa.

Cal recordar que les regions ultraperifèriques, com les Illes Canàries, estan excloses del compliment del límit de 200.000 euros triennals que fixa la normativa europea.
 
Per això, es planteja que l'Estat espanyol pugui establir uns ajuts per al transport de mercaderies en les Illes Balears no subjectes a aquestes limitacions que fixen els minimis.