14 juliol 2018 | <9ªL> Vicepresidència i Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme

El Govern explica com presentar una DRIAT per fer comercialització turística d’habitatges NNota Informativa

El Govern explica com presentar una DRIAT per fer comercialització turística d’habitatges

La ciutadania té a la seva disposició una guia informativa amb les modalitats de lloguer turístic i els requisits per desenvolupar-lo, que inclouen lliurar diversos certificats de l’habitatge

La Direcció General de Turisme ha publicat una guia informativa sobre els passos que cal seguir per comercialitzar un habitatge turísticament a Mallorca, amb l’objectiu de facilitar els tràmits quan sigui possible realitzar aquesta activitat econòmica. El procediment serà aplicable quan entrin en vigor les zonificacions del Consell de Mallorca i de l’Ajuntament de Palma. Paral·lelament a la guia explicativa i per oferir la informació de manera sintetitzada, la Conselleria ha posat a disposició de la ciutadania un quadre resum del que diu la normativa sobre el procés a seguir. Els dos recursos es poden descarregar des de la web de la Direcció General de Turisme (també els trobareu adjunts a aquesta nota informativa).

Segons la Llei 6/2017, els habitatges es poden comercialitzar turísticament en tres modalitats, sempre que estiguin en les zones aptes que hagin determinat el Consell i l’Ajuntament de Palma. Els habitatges en edificis unifamiliars, és a dir, aquells que només tenen un habitatge i que no comparteixen l’edifici ni la parcel·la amb un altre habitatge ni amb un local d’un altre propietari, poden ser comercialitzats de manera indefinida després d’haver adquirit les places turístiques i d’haver presentat la Declaració Responsable d’Inici d’Activitat (DRIAT). Els habitatges en edificis plurifamiliars són aquells ubicats en edificis compostos per dos o més habitatges que comparteixen elements comuns. En aquest cas, la comercialització és per a 5 anys renovables a partir de la presentació de la DRIAT.

Tant per a habitatges en edificis unifamiliars com els d’edificis plurifamiliars, es pot operar lloguer turístic sota la modalitat de comercialització d’habitatge principal, que es pot realitzar durant un màxim de dos mesos l’any (no necessàriament consecutius) i en què es permet conviure amb les persones allotjades, mai amb l’existència de més d’un contracte. La comercialització també és per a 5 anys renovables.

Les persones que vulguin comercialitzar el seu habitatge en qualsevol de les modalitats turístiques han de comprovar que compleixen els requisits exigits per la normativa, com ara que l’habitatge tengui una antiguitat mínima de 5 anys, cèdula d’habitabilitat, una cambra de bany per cada 4 places, un certificat energètic adequat, un comptador individual d’aigua donat d’alta i la puntuació mínima del pla de modernització que determina l’annex 6 del Decret 20/2015. A més, l’habitatge no ha d’haver estat sotmès al règim de protecció oficial o a preu taxat, i el propietari no pot tenir més de tres habitatges ja comercialitzats turísticament. En casos d’edificis plurifamiliars o de propietat horitzontal, la Comunitat de Propietaris ha de permetre la comercialització turística.

Un cop identificada la tipologia de l’habitatge, els interessats han de demanar un certificat al seu ajuntament que acrediti que l’immoble es troba en zona apta per a la modalitat que s’ha escollit. Aquells ciutadans que vulguin comercialitzar l’habitatge en la modalitat de dos mesos l’any també hauran d’obtenir un certificat d’empadronament a l’ajuntament, ja que han de demostrar que es tracta del seu habitatge principal.

Compra de places turístiques al Consorci

La guia explica que s’han d’adquirir les places turístiques que es comercialitzaran al Consorci Borsa d’Allotjaments Turístics (CBAT), situat al carrer Montenegro, número 5, de Palma. Actualment la borsa de places de Mallorca compta amb aproximadament 43.000 places. El nombre de places que haurà de comprar un habitatge ve determinat pel còmput de places que estableix la cèdula d’habitabilitat. Per tant, per tal d’adquirir les places, s’ha de presentar la cèdula.  

Les places tenen diferents preus depenent del tipus d’habitatge i de la modalitat que s’elegeix. Per a un habitatge en edifici unifamiliar (ETV), el preu és de 3.500 € per plaça; per a un edifici plurifamiliar (ETVPL), és de 875 € / plaça; i per a la modalitat de comercialització d’habitatge principal per a un màxim de dos mesos l’any (ETV60), és de 291,67 € / plaça. Són els preus aprovats a la Junta rectora del CBAT del dia 3 de juliol de 2018.

DRIAT i documentació

Finalment, els interessats han de presentar la Declaració Responsable d’Inici d’Activitat (DRIAT), acompanyada de tota la documentació que s’especifica a la guia informativa, a la Direcció General de Turisme, que també es troba al Carrer Montenegro, 5. Sense els certificats i els documents requerits, la DRIAT no serà acceptada. Les persones interessades han de lliurar el formulari per a la DRIAT, emplenat i signat, juntament amb una acreditació personal, el pagament de la taxa administrativa corresponent, el justificant d’adquisició de places al CBAT, el certificat de l’Ajuntament que correspongui de zona apta i de determinació de la modalitat admesa i l’annex 6 del Decret 20/2015 que indiqui el compliment dels requisits mínims de qualitat. Per a habitatges en edificis plurifamiliars, s’haurà d’adjuntar l’admissió expressa de comercialització turística de la propietat. En el cas dels habitatges que es vulguin comercialitzar dos mesos l’any, caldrà entregar també el certificat d’empadronament del propietari.

La Conselleria recorda en aquesta guia que la presentació de la DRIAT sense complir els requisits i/o sense la documentació esmentada serà objecte de sanció. Així mateix, els doblers invertits per comprar les places no seran retornats si la DRIAT que s’ha presentat resulta ser falsa.