19 febrer 2019 | <9ªL> Conselleria d'Educació i Universitat

Educació presenta el projecte del nou CEIP de Caimari a la comunitat educativa del municipi NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Educació presenta el projecte del nou CEIP de Caimari a la comunitat educativa del municipi

Es tracta d’un centre d’una línia completa amb capacitat per a 225 alumnes
 
Suposa una inversió de 2,8 milions d’euros i es construirà al solar de ses Deveres
 
La Conselleria d’Educació i Universitat ha presentat avui a la comunitat educativa de Caimari el projecte del nou centre educatiu. L’acte ha comptat amb la presència del conseller Martí March; del batle, Antoni Frontera, i dels representants de l’IBISEC, de l’AMIPA i del professorat del CEIP Ses Roques, a més d’altres representants de la Conselleria i de l’Ajuntament.
 
Martí March ha destacat la importància de la col·laboració institucional “especialment evident en el cas de l’escola de Caimari”. March ha recordat l’especial dificultat per aconseguir un solar adequat a la normativa per a l’edificació de l’escola: “de fet, aquesta escola va ser la primera a acollir-se al Decret llei de mesures urgents per a la millora i/o l’ampliació de la xarxa d’equipaments públics d’usos educatius, sanitaris o socials de les Balears”.
 
La construcció d’una nova escola a Caimari va ser de bon principi un dels projectes prioritaris en el Pla d’Infraestructures Educatives 2016-2023 de la Conselleria d’Educació i Universitat, a causa de la necessitat urgent derivada de la impossibilitat de l’edifici original del CEIP Ses Roques d’acollir l’augment de l’alumnat experimentat els darrers anys. Per aquest motiu, des de finals del 2017 els 73 alumnes del CEIP Ses Roques fan classe a un edifici provisional més gran, l’edifici de Ca ses Monges, mentre es tramita la construcció del nou centre.
 
Tant des de la Conselleria d’Educació i Universitat com des de l’Ajuntament es varen iniciar amb caràcter d’urgència els tràmits oportuns per construir un nou CEIP d’una línia (3 aules d’infantil i 6 de primària) dotat dels espais necessaris per atendre la població actual i la futura. La inversió prevista és de 2.818.970 euros.
 
Cal tenir en compte, però, l’especial complicació urbanística del municipi, ja que la manca de planejament municipal dificultava poder disposar d’uns terrenys adequats per al nou equipament. L’única parcel·la de titularitat municipal en sòl rústic amb les condicions adequades és la de ses Deveres, que té una superfície útil de 5.250 metres quadrats. El Pla Territorial de Mallorca, però, impedia que pogués obtenir la declaració d’interès general, ja que aquesta norma limita la possibilitat d’ubicar usos docents en sòl rústic només en les anomenades àrees de transició. Finalment, el Consell de Govern del passat 26 de gener va declarar la nova escola pública de Caimari com a inversió d’interès autonòmic i considerar sistema general d’equipament públic docent en sòl rústic la parcel·la coneguda com a “ses Deveres”, de propietat municipal, que l’ha d’acollir. 
 
La previsió de la Conselleria és que es pugui iniciar la construcció del nou centre al llarg del darrer trimestre del 2019.
 
Un centre sostenible i flexible
 
El nou centre serà d’una línia, amb 3 unitats d’infantil i 6 de primària, a més dels serveis complementaris, com el menjador o el gimnàs.
 
L’edifici consta d’una planta baixa i d’un pis, té una forma allargada adaptada a la geometria de la parcel·la i està compost per dos blocs:
 
  • Primer bloc: paral·lel a l’aparcament existent, que consta d’una planta baixa i d’un pis i que conté la zona administrativa, l’aulari d’infantil a la planta baixa i el de primària a la planta pis.
  • Un segon bloc, destinat al gimnàs, als vestidors, a la cuina, al menjador i a les instal·lacions, tot en planta baixa i situat a prop del pati de primària i de la pista descoberta i a prop de la pista descoberta existent a la zona poliesportiva municipal.
 
La façana longitudinal orientada al sud-est conté l’aulari tant d’infantil com de primària. En canvi, la façana orientada al nord-oest conté els nuclis de comunicació verticals, els nuclis de banys, l’àrea de direcció i administració i les aules de suport.
 
La tipologia de l’edifici segueix els criteris de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, especificats per la Conselleria d’Educació i Universitat en el Pla d’Infraestructures Educatives. Aquests criteris són els següents:
 
  • Mínima complexitat constructiva i estructural.
  • Sistema de construcció racional, en el qual es dona prioritat a l’economia de mitjans, a l’estalvi de recursos, al reciclatge i a la sostenibilitat.
  • Adequació plena a la legislació sobre millora de l’accessibilitat.
  • Projecció dels centres escolars segons un sistema modular que sigui flexible i permeti modificacions i redistribucions interiors dels espais.
  • Situació del centre escolar en el solar de tal manera que es prevegi la possibilitat de fer-hi actuacions futures.
  • Adopció de solucions constructives sòlides, resistents i de qualitat que facilitin el manteniment i la conservació posteriors a fi de garantir la perdurabilitat de l’edifici.
 
Seguint aquestes directrius, s’ha adoptat una tipologia molt compacta, desenvolupada en una planta baixa i un pis. Aproximadament dues terceres parts de la superfície construïda estan situades a la planta baixa i la resta, al primer pis. Aquest fet suposa que l’edifici tengui una volumetria apaïsada.
 
La tipologia del bloc d’aules del primer pis és la de passadís central amb aules a cada costat.
 
Les aules tipus estan orientades al sud-est, així com el pati d’infantil i la zona no esportiva del pati de primària. En canvi, a la façana nord-oest s’hi situen la resta d’usos, els accessos i els nuclis d’escales i banys.
 
Els espais exteriors tenen diferents usos:
 
  • Pati d’educació infantil.
  • Pati d’educació primària i pistes poliesportives de bàsquet i voleibol.
  • Accessos diferenciats a educació infantil i a educació primària i zona de pistes.
  • Zones enjardinades i arbrades, on es manté l’arbrat i el caràcter rústic.
 
Les superfícies exteriors tindran diferents tipus de paviment segons el tipus d’ús (extensions d’aula, pati de primària, etc.). En canvi, a la zona enjardinada prevista s’hi mantindrà el terreny natural i tot l’arbrat existent i s’hi col·locaran uns berenadors de fusta.
 
Atès que l’edifici se situa en un entorn rústic, es preveu que a les façanes es combinin sòcols de paredat de pedra o de marès del lloc amb persianes i tancaments d’alumini de color tipus verd oliva o de color arena i panys llisos arrebossats amb colors arena o ocres.