LOGO CAIB
18 gener 2018| <9ªL> Conselleria d'Educació i Universitat

Educació adquireix 17 nous desfibril·ladors per a l’atenció d’alumnes amb malalties cròniques als centres escolars NNota Informativa

Foto de noticia

Educació adquireix 17 nous desfibril·ladors per a l’atenció d’alumnes amb malalties cròniques als centres escolars

11 d’aquests equips arribaran a centres de Mallorca, 3 de Menorca i 3 d’Eivissa
Per tal de garantir l’atenció als alumnes amb malalties cròniques als centres educatius de les Illes Balears i dins el marc del Programa Alerta Escolar Balear, la Conselleria d’Educació i Universitat ha adquirit 17 desfibril·ladors (DESA) per centres escolars de les Illes Balears. Es tracta d’una passa més en el compromís de la Conselleria d’Educació i Universitat i la Conselleria de Salut en l’atenció dels alumnes amb malalties cròniques als centres educatius.
 
Cal destacar que l’objectiu del Programa Alerta Escolar Balear, del que participen des de l’any 2014 les conselleries d’Educació i Universitat i Salut, és establir les mesures necessàries, gestionades pel Servei d’Atenció a la Diversitat de la direcció general d’Innovació i Comunitat Educativa, per tal d’aconseguir un grau suficient de coneixements als centres educatius que els permeti supervisar i/o realitzar les atencions necessàries en cas d’emergència als alumnes amb patologies amb risc de mort sobtada.
 
Una d'aquestes patologies amb el risc de mort sobtada són les cardiopaties congènites. En el supòsit que els infants/joves sofreixin una parada cardiorespiratòria és imprescindible l'ús d'un desfibril·lador semiautomàtic (DESA) per a la seva reanimació. La resposta eficaç, davant un esdeveniment vital que pugui requerir desfibril·lació, passa per reduir el temps entre que es produeix el problema, la intervenció precoç de personal no sanitari, la desfibril·lació, la cridada als serveis d’emergències/urgències 112/061 i la seva arribada per fer-se càrrec de la situació, integrant així a personal no sanitari (personal docent, serveis d’urgència, ciutadans...) en la denominada “ cadena de supervivència”.
 
Entre les tasques dutes a terme per aquest Programa Alerta figura la creació d’un registre dels alumnes amb cardiopatia i els centres educatius a on estan escolaritzats. Aquests alumnes es varen classificar per prioritats (1.2.3) depenent de la gravetat de la seva patologia. Al mateix temps, s’ha treballat per impulsar la dotació i adquisició així com per localitzar els centres educatius que disposen de DESA.
 
Millorar l’atenció dels alumnes amb malalties cròniques als centres educatius
Al llarg del curs passat (2016-17) es va aconseguir que tots els centres educatius amb alumnes de prioritat 1 tenguessin aquest aparell. Durant el primer trimestre del curs 2017-18 s’ha continuat fent feina per a dotar de DESA als centres amb alumnes amb cardiopatia, ja siguin de prioritat 1, 2 o 3.
 
Per aquest motiu, la Conselleria d’Educació i Universitat en col·laboració amb el Programa Alerta Escolar Balear, està fent arribar els 17 nous desfibril·ladors als centres educatius. Per Illes, 11 són per centres de Mallorca, 3 de Menorca i 3 d’Eivissa.
 
Una vegada aquests centres rebin i instal·lin els equips, els docents participaran  d’una formació específica pel seu maneig, conjuntament amb el Programa Alerta Escolar, que correrà a càrrec del 061GAU de la Conselleria de Salut.
 
El curs passat més de 770 docents de les Illes Balears participaren d’aquestes formacions i al llarg d’aquest curs es faran 9 formacions més. 
 
L’adquisició d’aquests 17 aparells respon a la necessitat de continuar treballant per a la millora en la resposta als drets educatius i de salut dels infants i joves, per tal què els problemes de salut dels alumnes interfereixin el mínim possible en la seva escolarització normalitzada.
 
A l’actualitat 39 centres educatius de les Illes Balears disposen de DESA i amb la nova adquisició arribaran als 56.