23 d’agost 2022 <10aL>Conselleria d'Educació i Formació Professional

Balears participa en la trobada internacional sobre benestar emocional de les persones joves de la Universitat Internacional d’Andalusia NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Balears participa en la trobada internacional sobre benestar emocional de les persones joves de la Universitat Internacional d’Andalusia

\ Les Illes Balears són una de les poques comunitats autònomes amb un protocol sobre conductes autolítiques

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, acompanyada de la directora de l‘Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar (Convivèxit), Aina Amengual, i de Catherine Adrover, assessora de l’equip de Convivèxit; participa aquest dimarts, en la trobada internacional  En pro de la salud y bienestar emocional de las personas jóvenes organitzada per la Universitat Internacional d’Andalusia, a Baeza, Jaén. 

Fernández ha format part d'una taula rodona sobre el panorama actual i les estratègies de futur que s’impulsen des d’àmbits legislatius, governamentals i no governamentals, per a la promoció de la salut i el benestar emocional dels joves. La directora general ha presentat les iniciatives posades en marxa a les Balears per atendre aquestes necessitats, a més de les evidències obtingudes de la feina realitzada mitjançant diferents iniciatives el passat curs escolar.

Entre d’altres ha destacat la importància de treballar en la prevenció a tots els nivells educatius “des de Balears ja fa anys que hem fet una aposta clara per la prevenció i per les pràctiques restauratives que s’han demostrat com a eines molt efectives per millorar la convivència, el clima dels centres i per tant el benestar emocional de l’alumnat i de tota la comunitat educativa”.

 La directora general també ha assenyalat la bona col·laboració entre els departaments de Salut i Educació del Govern de les Illes Balears “que ha fet possible la posada en marxa del Protocol d’actuació en cas de risc autolític detectat als centres educatius”. Val a dir que les Illes Balears, que varen posar en marxa aquesta mesura el mes de març de 2021, són una de les poques comunitats espanyoles amb un protocol d’aquestes característiques. En aquest sentit Fernández ha explicat que “les dades recollides fins ara a partir del protocol posen de manifest les conseqüències del context pandèmic amb augment de sentiments de tristesa, soledat, frustració... i la necessitat urgent de promocionar el benestar emocional i la salut mental de la comunitat educativa”.

La informació i l’acompanyament als diferents agents implicats en la feina directa amb infants i joves amb situacions de risc i vulnerabilitat  emocional s’ha convertit l’eix vertebrador dels objectius de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar.

Cal recordar que des de Convivèxit es compta amb recursos per a treballar el benestar emocional a la web. Entre el material disponible a partir del passat curs hi ha el Programa per a l’Entrenament de les Habilitats de Regulació i Reparació Socioemocional mitjançant l’Atenció Plena, mindfulness, adreçat a l’alumnat d’educació infantil i primària. A més, es manté el programa «Amb tots els sentits» d’educació afectiva i sexual, que està elaborat conjuntament amb la Conselleria de Salut i Consum, i s’ha elaborat el protocol d’actuació en cas de risc autolític, abans esmentat.

Convivèxit també va posar en marxa la iniciativa PROCARE, un projecte de promoció de la salut i el benestar emocional del grup de recerca Nutrició i Salut Mental de la Universitat Rovira i Virgili. Hi ha participat 31 centres i un total de 506 alumnes. A més, també s’han impulsat formacions de benestar amb el Col·legi Oficial de Psicologia de les Illes Balears per a 245 persones.

La darrera memòria de Convivèxit, corresponent al curs 2020/21 mostra l’impacte i els efectes de la pandèmia que han fomentat que els centres educatius posin atenció i treballin de forma prioritària la cohesió de grup, la reconstrucció de les relacions socials, l’educació social i emocional, l’escolta i la comunicació, i les pràctiques restauratives, principalment. La situació viscuda ha posat en valor totes les pràctiques i programes que tenen en compte les persones, el seu benestar i la seva cura.