LOGO CAIB
15 de gener de 2018Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat

Balears finalitza l’adaptació dels ports a la Llei i passa d'ingressar per cànons 124.000 euros anuals el 2005 a 9,86 milions el 2017 NNota Informativa

Foto de noticia

Balears finalitza l’adaptació dels ports a la Llei i passa d'ingressar per cànons 124.000 euros anuals el 2005 a 9,86 milions el 2017

És la primera comunitat autònoma a evitar l’efecte 2018 de la Llei de Costes que preveia la caducitat de les concessions
La conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha atorgat un nou títol concessional, per 35 anys, al Club Nàutic de Can Picafort arran de l’adaptació d'aquest port a la Llei de Ports 10/2005, que va ser aprovada pel consell d'administració de PortsIB. El Club Nàutic de Can Picafort, a l’igual que altres 24 ports que han vist renovada l’autorització entre el 2005 i el 2017, disposava d’una concessió que finalitzava d’acord amb el previst a la Llei de Costes de 22/1988 el 30 de juny del 2018. Amb aquesta passa finalitza el procés d’adaptació d’instal•lacions portuàries a la Llei de Ports. Les Illes Balears és la primera i única Comunitat Autònoma que, abans del 2018, ha donat solució efectiva al problema de la caducitat de concessions previstes a la Llei de Costes del 1988. Així ho ha anunciat en roda de premsa avui dematí el conseller de Territori, Mobilitat i Energia del Govern de les Illes Balears, Marc Pons, en una roda de premsa acompanyat del Director General de Ports i Aeroports, Xavier Ramis, i del president de l’Associació de Clubs Nàutics de les Illes Balears, Miquel Suñer; del president del Club Nàutic de Can Picafort, Antoni Monserrat, i dels vocals de la Federació d’Associació d’Amarristes de les Illes Balears, Antoni Palos (president de l’associació d’amarristes la Colònia de Sant Jordi) i José Luis Karsi (president de l’associació d’amarristes del Port de Pollença).
Amb aquest procés PortsIB ha dotat de seguretat jurídica als concessionaris, i hi ha actualitzat els cànons, millorant els ingressos de l’Administració autonòmica i permetent pressupostar noves inversions, reduir deute, i millorant la qüalitat dels serveis per als usuaris.
El procés es va aturar el 22 de novembre del 2011, amb l’aprovació de l’acord amb el Club Nàutic de Sa Ràpita. Quatre anys més tard, ja en aquesta legislatura, PortsIB ha reprès el procés i l’ha conclòs amb quatre acords amb els gestors de Santa Ponça, Puerto Portals, el Port de Pollença i el Can Picafort i ha passat d’una recaptació anual de 5,9 milions euros anuals a 9,86 milions d’euros.
La inversió compromesa pels concessionaris en la millora de les instal·lacions portuàries dels ports de gestió indirecta és de 107.146.627,28 euros, dels quals 41 milions han estat compromesos aquesta legislatura.
El conseller Marc Pons ha valorat el bon resultat que han suposat aquests acords per als clubs nàutics “que fan una feina fonamental en gestió, promoció i formació, d’on surt una bona part de la nostra pedrera d’esportistes”. Igualment, ha afegit que “a més dels clubs nàutics, que guanyen seguretat jurídica, hi guanyam tots perquè des del 2005 hem passat d’ingressar en canons 124.000 euros a 9,87 milions, amb el que suposa  per a la viabilitat econòmica d’una empresa pública com és Ports de les Illes Balears”.
Finalment, el conseller ha apuntat que a  Can Picafort, el Club Nàutic ha adquirit el compromís d’executar una inversió de 3.444.687,65 €, de la qual 483.730,12 euros ja s’hi han executat. Abans de l’estiu, el Club Nàutic haurà de presentar un projecte de millores a realitzar al port.