18 d’agost 2021 <10aL>Conselleria d'Educació i Formació Professional

Més de 500 alumnes han participat en un programa que dona suport a adolescents amb risc de patir problemes emocionals NNota Informativa

Més de 500 alumnes han participat en un programa que dona suport a adolescents amb risc de patir problemes emocionals

\ Es tracta del projecte «PROCARE», de promoció de la salut mental, que compta amb el suport del Ministeri de Ciència i Innovació

\ La «Iniciativa PROCARE», d’àmbit nacional, detecta els adolescents amb risc de patir problemes emocionals i els proporciona estratègies per afrontar-los

\ Hi han participat alumnat d’entre 12 i 18 anys, de 31 centres de les Illes Balears

\ Un total de 65 alumnes que complien els requisits han participat en els tallers, amb una valoració positiva

 

Un total de 506 alumnes de més de 30 centres educatius de les Illes Balears varen participar el curs 2020-2021 en el projecte de promoció de la salut mental «PROCARE», una iniciativa que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa va posar a l’abast dels centres per detectar els adolescents amb risc de patir problemes emocionals i proporcionar-los estratègies per afrontar-los.

La «Iniciativa PROCARE» és un projecte de promoció de la salut i el benestar emocional del grup de recerca Nutrició i Salut Mental (NUTRISAM) de la Universitat Rovira i Virgili, de Tarragona, secundat pel Ministeri de Ciència i Innovació, que es realitza coordinadament amb altres universitats estatals i internacionals, així com diversos col·lectius i agents governamentals que treballen en l’àmbit de la joventut i la diversitat. El seu objectiu és avaluar i proporcionar estratègies psicològiques per a enfortir emocionalment els adolescents (de 12 a 18 anys).

El projecte consisteix en tres fases, que van des de l’avaluació en línia de l’estat emocional de l’alumnat a l’estimació del nivell de risc i posterior estratègia d’afrontament.

Participació de més de 500 alumnes amb un alt grau de satisfacció

La memòria del programa destaca la participació de 31 centres educatius de les Illes Balears amb 506 alumnes en el procés de detecció de problemes emocionals.

La majoria dels participants es reparteixen entre 1r i 4t d’ESO, encara que també se n’hi troben de 6è de primària i de 1r i 2n de batxillerat.

D’entre l’alumnat detectat amb risc elevat, un total de 65 han participat en els tallers gratuïts, en què els participants aprenen a superar les barreres que limiten la seva vida i coneixen eines per a afrontar situacions de risc, potenciant així les seves habilitats comunicatives, les d’afrontament de l’estrès per gestionar-lo, etc.

Hi ha hagut un elevat grau de satisfacció tant de l’alumnat com de les famílies. A les valoracions es destaca que «els tallers els han aportat coses bones en poc temps», també que «els ha agradat poder dir el que pensen», «el bon rollo amb tota la classe i la capacitat de comprensió» o «la implicació dels terapeutes amb ells, que han sabut posar-se al seu lloc i trobar una solució davant qualsevol problema».

El projecte es va posar en marxa per primera vegada a les Illes Balears el passat curs 2020-2021.