3 juny 2021 <10aL>Conselleria de Salut i Consum

La consellera de Salut i Consum presideix la primera reunió del grup d'experts per a la prestació de l'eutanàsia NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

La consellera de Salut i Consum presideix la primera reunió del grup d'experts per a la prestació de l'eutanàsia

El conformen juristes, professionals sanitaris, pal·liativistes i representants d’associacions de pacients i del món de la comunicació

La consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez, ha presidit avui la primera reunió del grup d’experts per a la implementació de la prestació de l’eutanàsia, el qual aportarà punts de vista diversos i contribuirà a resoldre possibles dubtes que es presentin en l’aplicació de la Llei, que entra en vigor el 25 de juny. El grup d’experts està integrat per juristes, sanitaris, referents de pal·liatius i representants d’associacions de pacients i dels mitjans de comunicació.

Durant la trobada, la consellera Gómez ha destacat la importància de la inclusió d’aquesta prestació dins la cartera de serveis de salut: «El Govern fa una feina ingent per garantir que tothom que ho necessiti pugui exercir aquest dret en condicions d’equitat, de manera senzilla, amb seguretat i amb qualitat. Han estat molts anys de reivindicació i, a la fi, disposam d’una norma que respon a una demanda de la societat i elimina moltes incerteses i inseguretats. I, sobretot, dona l’opció a totes les persones que vulguin exercir el dret i no obliga ningú».

Així mateix, Gómez ha destacat la importància d’escoltar la veu de la societat, dels ciutadans, que han de poder participar en els processos de presa de decisions i aportar punts de vista, coneixements i experiència, que poden ser molt valuosos i que s’han d’aprofitar en benefici comú. D’aquí que s’hagi sol·licitat la col·laboració d’aquest grup de persones amb experiència llarga i reconeguda dins els seus àmbits respectius.

En el grup d’experts participen Carmen Tomàs-Valiente, doctora en Dret; María Luisa Carcedo, metgessa i exministra de Sanitat; Pilar Sánchez Cuenca, presidenta del Comitè d’Ètica Assistencial de les Illes Balears (CEAIB); Javier Fernàndez Pineda, jurista del CEAIB; Vicenç Thomas, president del Parlament de les Illes Balears, metge i exconseller de Salut; Mercè Llagostera, coordinadora de l’Estratègia de Pal·liatius; Carmen Jiménez, coordinadora de l’Estratègia d’Ictus; Teresa Bosch, coordinadora de l’Estratègia de Malalties Rares; Antoni Amengual, pal·liativista de l’Hospital General; Consuelo Pau, representant de l’associació Derecho a Morir Dignamente; Antoni Gomila, catedràtic de Psicologia de la UIB; Tomàs Andújar, redactor de l’Agència EFE, i Julia Gallo, infermera, professora i experta en salut i qualitat de vida.

La primera trobada ha tengut format de taula rodona, l’ha moderada el director general de Prestacions i Farmàcia, Nacho García, i ha permès debatre temes com les implicacions del fet que Espanya sigui el setè país del món que regula l’eutanàsia; els aspectes ètics de la Llei; els aspectes legals relacionats amb la responsabilitat professional, la confidencialitat i l’objecció de consciència; els efectes que aquesta prestació nova pot tenir en l’estructura i l’organització dels serveis sanitaris, concretament en l’atenció al final de la vida; les garanties que preveu la Llei pel que fa a les persones vulnerables o l’impacte social que la regulació pot tenir en un entorn cultural mediterrani.

Passes cap a la implementació de la prestació

D’acord amb la Llei orgànica 3/2021 de 24 de març, de regulació de l’eutanàsia, les Balears han d’estar en condicions d’oferir-la des del 25 de juny, data a partir de la qual les persones podran iniciar-ne la sol·licitud.

Fins ara, s’han fet diverses passes per garantir la prestació: s’ha creat la Comissió de Garantia i Avaluació del Dret a la Prestació d’Ajuda per Morir de les Illes Balears, s’han designat els membres de la Comissió i s’han duit a terme reunions de feina entre diversos departaments del Govern per tal de tancar el contingut dels formularis oficials, definir els circuits que ha de seguir tota la documentació oficial, dissenyar els sistemes informàtics que donaran suport a la prestació ¾tot garantint la confidencialitat dels usuaris¾, programar les jornades de formació i sensibilització per als professionals del Servei de Salut de les Illes Balears en cada una de les illes, elaborar la informació que es posarà a l’abast de la ciutadania a través de la web i compartir els continguts de les trobades amb el Ministeri de Sanitat per elaborar diversos protocols d’actuació (sobre valoració de la incapacitat, la medicació, la formació i l’objecció de consciència).