10 d’octubre 2019 Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

Alumnes de primària i ESO convertiran refranys populars en vídeos NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Alumnes de primària i ESO convertiran refranys populars en vídeos

A través del concurs Rescatamots, emmarcat en els actes del Dia Francesc de Borja Moll. L’alumnat haurà de produir vídeos curts amb dites recollides per Alcover i Moll

La Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca ha acollit avui l’acte de presentació de la quarta edició del concurs RescataMots. Es tracta d’una activitat de promoció i difusió de la llengua catalana emmarcada en els actes del Dia Francesc de Borja Moll, que enguany celebra la seva quarta edició amb la previsió d’arribar a 351 escoles i a uns 77.700 alumnes. La Institució Francesc de Borja Moll és l’organitzadora d’aquesta iniciativa amb el suport de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca. Sota el lema “Llums, càmera, acció!”, el concurs RescataMots es desenvoluparà als centres educatius de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera. Els seu principal destinatari és el públic escolar de primària (4t, 5è i 6è) i ESO (3er i 4t). Francesc de B. Moll és l’autor, juntament amb Antoni Maria Alcover, del Diccionari català-valencià-balear (DCVB). Enguany, el Diccionari i els refranys esdevindran la base sobre la qual es desenvoluparà l’activitat, i les noves tecnologies, les eines dinamitzadores i facilitadores de l’aprenentatge de tots els alumnes. La proposta que es fa a l’alumnat és la de fer un vídeo de 2 minuts de durada on han d’aparèixer els refranys seleccionats de la llista proporcionada per part de la Institució.

L’objectiu de RescataMots és que l’alumnat pugui submergir-se en la història i l’ús actual de la llengua catalana a partir d’una proposta tant lúdica com enriquidora i combinar els continguts curriculars amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquesta activitat està pensada per dur-se a terme a partir de dia 10 i durant tot el mes d'octubre, mes en el qual se celebra el IV Dia Francesc de Borja Moll (10 d’octubre). Des de la Institució Francesc de B. Moll es compartiran els treballs a Youtube perquè puguin ser visualitzats i votats. També es crearà un jurat especialitzat en el camp audiovisual encarregat de valorar tots els vídeos dels grups participants.

A la presentació han assistit Agustina Vilaret González, titular de la Secretaria Autonòmica d'Universitat, Recerca i Política Lingüística;  Antoni Mir Fullana, secretari i portaveu de la Institució Francesc de B. Moll;  Amanda Fernández Rubí, directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i, Ernest Riera, cineasta, guionista i membre del jurat de RescataMots 2019. Per la seva banda, Antoni Mir ha destacat que es vol recuperar la tradició a través d’un format que manegen bé les noves generacions com és l’audiovisual. En aquest sentit, Ernest Riera ha incidit en el fet de promoure el treball en equip i l’educació audiovisual i fer que els estudiants esdevinguin “creadors i no tan sols consumidors”. Agustina Vilaret ha agraït la tasca de la Institució i ha dit que el concurs és una “eina per projectar cap el futur la llengua sense oblidar el passat i des del present”. Així mateix, Amanda Fernández ha emfasitzat en què l’escola “no pot ser aliena a una societat multicultural i digital” i que la fita és “tenir alumnes competents lingüísticament i també digitalment”.

Els docents són els prescriptors d’aquesta acció pedagògica i lingüística destinada a fomentar l’ús de la llengua catalana a partir de grans valors, la integració i la sensibilització, i l’ús de la llengua en situacions creatives vàlides per a qualsevol alumne al seu àmbit familiar.
El concurs RescataMots permet posar en valor tot un conjunt de paraules d’una gran riquesa recollides al Diccionari català-valencià-balear. Amb aquesta activitat es contribueix al coneixement del seu ús i significat i, de manera participativa, divertida i creativa, es fomenta l’ús de la llengua catalana a unes edats importantíssimes per crear i fomentar actituds favorables.