25 març 2019 | <9ªL> Conselleria de Salut

La Junta Arbitral commemora els 25 anys de resolució àgil i gratuïta de controvèrsies entre consumidors i empreses NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

La Junta Arbitral commemora els 25 anys de resolució àgil i gratuïta de controvèrsies entre consumidors i empreses

Una quinzena de persones, associacions i patronals reben un reconeixement per la seva contribució al desenvolupament de l’arbitratge de consum

La Junta Arbitral de Consum ha commemorat avui el 25è aniversari -un quart de segle dedicat a resoldre de manera àgil, senzilla i gratuïta més de 25.000 controvèrsies sorgides entre consumidors i empresaris. Amb aquest motiu ha volgut guardonar les associacions de consumidors, empreses i àrbitres que han destacat per la seva contribució al desenvolupament de l’arbitratge de consum a les Illes Balears.
 
A l’acte que ha organitzat la Junta Arbitral de Consum, al qual han assistit la consellera de Salut, Patricia Gómez; el director general de Consum, Francesc Dalmau, i el president de la Junta, Jesús Cuartero, han participat devers 80 persones que estan o han estat vinculades a aquest òrgan de consum en qualque moment de la seva trajectòria, que va començar en 1994.
 
La consellera de Salut ha recalcat que la Junta Arbitral juga un paper “crucial” i ha incrementat la seva activitat de manera molt notable els darrers anys. “En 2018, per exemple, va rebre 1.705 sol·licituds d’arbitratge i va resoldre 1.162 casos”, ha recordat. En total, ja n’ha resolt 25.000. Per això, Gómez ha felicitat els professionals que la varen fundar i tots els que, amb una vocació clara de servei, l’han ajudada a créixer i a ser tan resolutiva i eficaç.
 
Dalmau, per part seva, ha destacat la importància de disposar d’un mecanisme per resoldre controvèrsies de manera extrajudicial, la qual cosa beneficia no només els consumidors, que estalvien temps i doblers, sinó també les empreses que experimenten un aprenentatge que les ajuda a evitar nous problemes. Prova del bon funcionament de l’arbitratge és que s’hi hagin adherit 1.264 empreses de les Illes Balears a través de la Junta autonòmica, ha recordat el director general.
 
Els guardonats han estat les associacions de consumidors Nuredduna, La Defensa i Consubal, que participen habitualment en l’arbitratge de consum; el Gremi de Tintorers i Bugaders de Balears, l’Empresa Municipal d’Aigües i Clavegueram (EMAYA) i l’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles amb i sense Conductor (AEVAB), que són entitats empresarials que també es dediquen a l’arbitratge. Així mateix, han estat guardonats tres àrbitres de l’Administració: Andreu Serra, Joan Calafat i Berta Ripoll.
 
A més, s’ha reconegut l’aportació dels funcionaris que varen posar en marxa la Junta,  que varen ser Pilar Cabotà, primera presidenta, i Joan Font, primer secretari. De la mateixa manera s’ha guardonat Francisco Martorell, àrbitre de consum de la part empresarial, per haver promogut que les organitzacions empresarials CAEB, ASIMA, ASINEM i les empreses que les integren participin en l’arbitratge de consum, i Pedro Caldés, per haver afavorit l’adhesió del Gremi de Tintorers i Bugaders i totes les tintoreries des dels inicis de la Junta, a més de la tasca com a àrbitre del Gremi des de fa 25 anys. També s’hi ha reconegut la labor de la funcionària de la Junta Maria Antònia Ramonell per la dedicació i el compromís. Finalment, s’ha reconegut la tasca del president actual, Jesús Cuartero.
 
L’arbitratge de consum, procediment voluntari i gratuït
 
L’arbitratge de consum és un mecanisme per resoldre les controvèrsies entre els consumidors i els empresaris, sense necessitat d’anar als tribunals de justícia. Poden sol·licitar l’arbitratge els consumidors que considerin que s’han vulnerat els seus drets. És un procediment voluntari, atès que l’empresari i el consumidor poden sotmetre la controvèrsia a l’arbitratge de consum en lloc d’anar als tribunals.
 
És un servei gratuït per al consumidor i per a l’empresari, ja que no té costes, ni taxes i no és necessari advocat ni procurador. Els àrbitres resolen els casos sense complicacions legals en un termini de tres mesos i la seva decisió, anomenada laude arbitral, té valor de sentència judicial i no es pot recórrer en instàncies superiors.
 
L’adhesió de les empreses a l’arbitratge de consum és voluntària. Poden sotmetre les controvèrsies amb els seus clients consumidors abans que sorgeixin o després. Si s’adhereixen al sistema arbitral de consum abans que sorgeixi la controvèrsia rebran un distintiu arbitral que poden exhibir en tota la seva publicitat i la informació comercial. La decisió empresarial de submissió a l’arbitratge de consum es fa mitjançant les ofertes públiques d’adhesió, que són documents de compromís que subscriuen les empreses o els professionals per solucionar les discrepàncies que puguin sorgir en un futur amb els consumidors o usuaris, a través de l’arbitratge de consum.
 
També pot ser que les empreses que no hi estiguin adherides amb caràcter previ acceptin sotmetre casos concrets a l’arbitratge de consum, una vegada hagi sorgit la controvèrsia, com succeeix en la pràctica diària.
 
Àrbitres independents
 
La Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears gestiona les llistes d’àrbitres de consum acreditats, i designa els àrbitres que han de resoldre les controvèrsies.
 
Els casos de més de 300 € són resolts per col·legis arbitrals formats per tres àrbitres: un àrbitre president funcionari llicenciat en dret, i dos àrbitres vocals, un proposat per les organitzacions empresarials i un altre per les associacions de consumidors. Els àrbitres són independents i imparcials com els jutges. S’incorporen en les llistes d’àrbitres de la Junta Arbitral de Consum a proposta de les organitzacions empresarials o professionals i de les associacions de consumidors. Els àrbitres funcionaris també s’incorporen en les llistes d’àrbitres de manera voluntària. La decisió dels àrbitres són els laudes arbitrals, que són de compliment obligat i no es poden recórrer en els tribunals.