25 febrer 2019 | <9ªL> Conselleria d'Educació i Universitat

280 persones, entre especialistes i familiars, participen a la Jornada d’Educació Inclusiva organitzada pel Servei d’Atenció a la Diversitat NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

280 persones, entre especialistes i familiars, participen a la Jornada d’Educació Inclusiva organitzada pel Servei d’Atenció a la Diversitat

Els centres presenten les accions que duen a terme per a la inclusió dels alumnes amb necessitats educatives

A les Illes Balears hi ha 6481 alumnes amb necessitats educatives especials i 508 d’ells estan escolaritzats a Centres d’Educació Especial

En aquesta legislatura el professorat de suport s’ha incrementat amb 356 especialistes

El conseller d’Educació i Universitat Martí March ha inaugurat avui la Jornada d’Educació Inclusiva organitzada per la Conselleria, a través del Servei d’Atenció a la Diversitat, amb l’objectiu de reflexionar sobre el paper dels centres d’educació especial i les aules UEECO. A l’acte també ha assistit el director general d’Innovació i Comunitat Educativa, Jaume Ribas.

La jornada ha permès donar a conèixer accions que els centres d’educació especial i el centres que disposen d’Unitas Educatives Especials (UEECO) duen a terme per aconseguir estratègies inclusives. Alguna d’aquestes accions es fan en col·laboració amb centres d’Infantil i Primària i instituts de Secundària, i potencien l’assessorament dels centres d’educació especial a aquests centres, les quals cerquen donar visibilitat a l’alumne amb diversitat funcional.

Cal tenir en compte que dels 168.000 alumnes del sistema educatiu de les Illes Balears, 6481 estan detectats com a alumnes amb Necessitats Educatives Especials, el que representa un 3’85% del total dels alumnes escolaritzats a centres d’EI, CEIP, IES i CC. Només el 0’30% d’aquest alumnat NEE (508 alumnes) està escolaritzat a Centres d’Educació Especial. Per atendre aquest col·lectiu durant aquesta legislatura el professorat de suport s’ha incrementat amb 356 docents, de diferents especialitats. 

La Jornada ha tengut una notable resposta de participació amb més de 350 sol·licituds. Finalment s’ha pogut inscriure un total de 280 persones, de les quals 230 són professionals i 50 famílies.

La Jornada és la quarta que es celebra a les Illes i s’ha centrat en donar a conèixer la tasca que duen a terme els centres mostrant diferents propostes que faciliten un tractament inclusiu per a tot l’alumnat.

Aquesta darrera edició permet analitzar el resultat de l’estratègia de funcionament coordinat des del Servei d’Atenció a la Diversitat i des dels centres educatius, impulsada des de principi de legislatura, quan es va detectar que hi havia una necessitat real d’establir connexions entre els diferents de centres.

En aquesta línia, la Jornada d’avui ha servit per mostrar algunes de les accions que es fan en col·laboració amb centres ordinaris, exemples de com s’ha potenciat l’assessorament dels centres d’educació especial als centres ordinaris o les estratègies per donar visibilitat a a les persones amb diversitat funcional.

La conferència inaugural ha comptat amb la intervenció de Rosa Fernández Valero de l’Associació Valenciana d’Ajuda a la Paràlisi Cerebral (AVAPACE ) i dels centres d’Educació Especial Joan Mesquida i Pinyol Vermell, que han explicat com han aplicat la metodologia inclusiva basada en rutines d’aula.

A més de les experiències inclusives que han explicat els centres educatius, també s’ha celebrat una taula rodona oberta amb representants de diferents entitats, incloses les famílies, sobre el futur de l’educació especial.

Finalment, també s’ha parlat del futur dels centres d’educació especial, cercant propostes de treball futures per aconseguir una escola inclusiva, equitativa i adreçada a tots els alumnes, on tant els centres ordinaris, com els centres d’educació especial, les aules UEECO, els serveis d’orientació i les famílies han de treballar de manera conjunta per aconseguir aquesta fita.