27 juliol 2018 | <9ªL> Vicepresidència i Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme

Turisme recorda les passes a seguir per a la comercialització turística d’un habitatge NNota Informativa

Turisme recorda les passes a seguir per a la comercialització turística d’un habitatge

La Conselleria incideix en què el procés inclou tràmits a diferents administracions i recomana seguir les passes adequades per a agilitzar la concessió de les llicències (La nota inclou talls de veu del DG de Turisme, Antoni Sansó, i el quadre explicatiu de les passes a seguir per la comercialització turística d’habitatges)
La Conselleria de Turisme recorda que, una vegada aprovades les zonificacions previstes per la llei per a la comercialització turística d’habitatges, és necessària la compra de places i la presentació d’una declaració responsable d'inici d’activitat turística (DRIAT), entre altres documents. Per a iniciar els tràmits a la Conselleria, abans s’ha d’aconseguir un certificat de què l’habitatge es troba a una zona apta per aquesta activitat. Aquest document l’han d’expedir els ajuntaments i es podrà sol·licitar a partir de l’aprovació inicial del PIAT i la zonificació, no abans de dilluns dia 30 de juliol.

Les passes a seguir per a poder comercialitzar un habitatge turísticament comencen a l’Ajuntament on està ubicada la casa. Les persones interessades en iniciar alguna de les modalitats de lloguer turístic s’han de dirigir al consistori on han de sol·licitar un certificat que l’habitatge es troba a una de les zones on, segons la zonificació del Consell de Mallorca i l’Ajuntament de Palma, està permesa la modalitat d’allotjament turístic que volen oferir al seu habitatge.

Per a la sol·licitud de compra de places, que es farà al Consorci de la borsa de places, situat a la Conselleria de Turisme (C/Montenegro,5 de Palma),  és imprescindible presentar l’original i una fotocòpia d’aquest certificat municipal i també original i fotocòpia de la cèdula d’habitabilitat de l’habitatge. Al Consorci, a més, s’hauran d’entregar el document de sol·licitud de compra de places i el de domiciliació dels pagaments, disponibles a la Conselleria i també es pot descarregar de la web del Consorci. Aquesta darrera opció permetrà agilitzar els tràmits presencials i oferir un millor servei a les persones interessades.

El Consorci serà l’encarregat de calcular el preu a pagar per a la comercialització turística de l’habitatge. Es farà d’acord als preus aprovats per la junta d’aquest organisme celebrada dia 3 de juliol i el nombre de places que fixa la cèdula d’habitabilitat. El propietari ha de pagar per totes les places que inclou aquest document, sigui quina sigui la modalitat de comercialització elegida.

Una vegada autoritzada la compra de places i realitzat el primer pagament, es disposarà d’un dels documents que s’hauran de presentar juntament amb la DRIAT per la comercialització d’allotjament turístic en habitatges. La Direcció General de Turisme ha d’actualitzar la DRIAT amb els criteris establerts al PIAT de Mallorca i que una vegada actualitzada posarà a disposició de la ciutadania a la seva web. Aquest document, que s’ha d’emplenar obligatòriament, estarà disponible de les persones interessades en la comercialització d’habitatges turísticament a partir de dilluns. També a partir de la setmana que ve, s’actualitzarà i publicarà l’annex 6 del decret 20/2015, ambdós documents de presentació obligatòria per a poder iniciar la comercialització turística d’un habitatge i que s’han de redactar novament una vegada aprovat el PIAT. Tots dos impresos oficials es podran descarregar de la pàgina web de la Direcció General a partir de dilluns i també estaran disponibles en paper a la seu de la Conselleria.

A continuació es detalla els documents que s’han de presentar a Turisme, es pot fer a qualsevol dels registres oficials, per a l’obtenció de la llicència:

1.- Acreditació de la personalitat (DNI,NIF)
2.- Certificat municipal d’estar a una zona apta obtingut a l’Ajuntament i que no es podrà sol·licitar abans de dilluns dia 30 de juliol
3.- Certificat acreditatiu de l’adquisició de places turístiques, obtingut al Consorci de places situat a la seu de la Conselleria
4.- Documentació acreditativa de què a la comunitat de propietaris es permet la comercialització turística (només per als plurifamiliars o sotmesos a la propietat horitzontal- ETVPL)
5.- Certificat d’empadronament del propietari de l’habitatge a inscriure (només per a la modalitat de 2 mesos l’any ETV/60)
6.- Pla de modernització degudament emplenat (annex 6 del decret 20/2015, document d’autoavaluació que estarà disponible a la web de la Direcció General de Turisme a partir de dilluns dia 30)
7.- Justificant del pagament de la taxa administrativa corresponent. El tràmit es pot realizar a la web de l’ATIB, mitjançant el model corresponent, el 046.

L'incompliment d'aquesta obligació podria comportar l'obertura d'un procediment sancionador.

Enllaços d'interès:

Descàrrega de documents necessaris per a la compra de places: http://www.caib.es/govern/sac/fitxa.do?codi=2156322&coduo=138779&lang=es
Portal de la Direcció General de Turisme: https://www.caib.es/sites/M171108110243629/es/presentacia/