19 juliol 2018 | <9ªL> Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat

Vistiplau del Consell Assessor de l'Energia a l'avantprojecte de llei de canvi climàtic, que marca l'objectiu d'unes illes 100% renovables el 2050 NNota Informativa

Vistiplau del Consell Assessor de l'Energia a l'avantprojecte de llei de canvi climàtic, que marca l'objectiu d'unes illes 100% renovables el 2050

S'han estimat total o parcialment el 80% de les al·legacions a la llei, que reafirma la limitació als cotxes dièsel en 2025 i a la resta de vehicles contaminants el 2035. La llei també incorpora un control sobre les flotes de rent a cars, obligades a introduir elèctrics

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, acompanyat del director general d'Energia i Canvi Climàtic, Joan Groizard, ha presentat avui al Consell Assessor de l'Energia text definitiu, després del període d'al·legacions, de l'avantprojecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica de les Illes Balears. La previsió és que el Consell de Govern de la setmana vinent aprovi el projecte per a la seva remissió al Parlament de les Illes Balears perquè s'iniciï la tramitació parlamentària.

El conseller ha agraït totes les aportacions fetes i el vistiplau del Consell Assessor a la futura llei. "És una llei capdavantera en la lluita contra el canvi climàtic i fixa el camí per fer efectiva la transició cap a les energies netes. És una llei pionera a nivell estatal i també europeu, que situa les nostres Illes a l'avantguarda, amb mesures valentes per fer possible un canvi de model amb l'horitzó d'unes illes 100% nétes en 2050", ha destacat Marc Pons.

Ha destacat el conseller que "les mesures i objectius fixats per aquesta Llei miren al mitjà i llarg termini i que assolir-los requereix esforços públics i privats i de la implicació de tota la societat.

Per això, des del primer moment, la llei es va concebre a partir d'un ample procés de participació, amb més de 2.000 veus implicades (empreses, entitats socials, associacions i particulars). Aquest esperit és el que ha marcat també la darrera fase d'aquest text, el període d'al·legacions, el seu estudi i la seva incorporació text normatiu.

Segons ha explicat el conseller, s'han presentat al·legacions per part de 46 entitats i associacions, més de 340 propostes. El 68% s'han incorporat total o parcialment i una altra part es podran sumar quan es faci el desplegament reglamentari de la llei. Això suposa que quasi el 80% de les al·legacions s'incorpora i que just un 19% s'ha desestimat.

El conseller ha recordat els principals objectius de la llei i els instruments que s'articulen per aconseguir-los:

L'horitzó de la llei és tenir unes illes lliures de combustibles fòssils i 100% renovables el 2050 i ja el 2030: 35% de renovables; 23% de reducció de consum energètic i 40% de reducció d'emissions.

Les principals mesures de la llei són les següents:

1- Les energies renovables
Potenciar l'ús generalitzat de les energies renovables és un dels principals objectius i ens concreta en determinades obligacions com ara la d'instal·lar plaques solars als grans aparcaments i a les noves edificacions.
En el cas dels aparcaments, s'han introduït modificacions respecte del plantejament inicial. Estan obligats els aparcaments nous de més de 1.000 metres quadrats i els existents de més de 1.500 metres quadrats i 50kw a instal·lar plaques fotovoltaiques.
En els nous edificis de més de 1.000 metres quadrats o en aquells en què es faci un canvi d'ús o reforma integral, amb l'excepció de si la coberta de fibrociment.
Les edificacions aïllades només es podran subministrar amb energies renovables.

2-Tancament progressiu de les centrals contaminants, començant amb el Murterar a partir del 2020.

La llei defineix un pla de ruta clar que afecta Es Murterar i també a les centrals de Maó, Eivissa i a la de Formentera.
Reafirma el tancament dos primers grups d'Es Murterar el 2020 i dels altres dos el 2025.

3-Trànsit cap a una mobilitat sostenible:

El 35% de les emissions de Co2 a les illes Balears prové del trànsit rodat. Per tant, actuar en la mobilitat és clau per mitigar els efectes del canvi climàtic.

Algunes de les principals mesures que inclou la llei en aquesta matèria són:

•infraestructura de recàrrega per a vehicles elèctrics (1.000 punts al gener 2025)

•parc mòbil descarbonitzat al 100% el 2050
Això implica les següents passes:

-prohibició circulació cotxes i motos dièsels a partir de 2025 (excepte els ja existents a Balears)

-prohibició circulació cotxes, motos, furgons i furgonetes contaminants (inclou benzina) a partir del gener de 2035

-inclusió progressiva i obligada de vehicles elèctrics o no contaminants als rent a cars a partir del 2020 (2% inicial) fins al 100% en 2035.

-s'introdueixen sistemes de control sobre la flota de rent a car, per tal de garantir que es va produint aquest canvi en la flota.

-Així, un mes després de l'entrada en vigor de la llei, els rent a cars hauran d'informar l'administració del llistat dels vehicles que tenen matriculats, dels que són d'emissions zero i si són contaminants o no. Hi haurà un distintiu que identificarà la flota de rent a car i si són o no d'emissions zero.

-La llei incorpora també la possibilitat que els municipis on hi hagi àrees en què es superin els valors límit de qualitat de l'aire fixats hauran d'establir restriccions de circulació a vehicles en funció de les seves limitacions.

Finalment, la llei incorpora la necessitat de fixar, d'acord amb l'Estat, mesures per reduir la contaminació dels vaixells, com ara la declaració de zones ECA (són àrees en els quals s'estableixen límits per a les emissions de gasos per part dels bucs), juntament amb la definició dels criteris mínims en matèria d'emissions i qualitat de l'aire que hauran de complir les embarcacions en les proximitats del territori de les Illes Balears.

També s'hauran de definir plans de sostenibilitat en relació a les emissions lligades al transport aeri.