3 gener 2018 | <9ªL> Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat

Balears és la primera Comunitat Autònoma a resoldre “l’efecte 2018” en evitar la caducitat de les concessions dels ports de gestió indirecta NNota Informativa

Balears és la primera Comunitat Autònoma a resoldre “l’efecte 2018” en evitar la caducitat de les concessions dels ports de gestió indirecta

PortsIB finalitza l’adaptació de les instal·lacions portuàries a la Llei de Ports amb la nova concessió al Club Nàutic de Can Picafort
La conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha atorgat un nou títol concessional, per 35 anys, al Club Nàutic de Can Picafort arran de l’adaptació d'aquesta instal·lació a la Llei de Ports 10/2005, que ha estat aprovada pel consell d'administració de PortsIB.

El Club Nàutic de Can Picafort disposava d’una concessió que finalitzava el 30 de juny del 2018, d’acord amb el previst a la Llei de Costes 22/1988.  La concessió actual té una superfície de 21.446,40 m2 a terra, 24.120,80 m2 a l’aigua, i 451 amarraments, i tenia un cànon anual de 4.128,24 euros més IVA. El port s’ha valorat ara en 3,07 milions d’euros i el nou cànon ha quedat fixat en 153.670,56 euros més IVA.

A més del cànon, el Club Nàutic adquireix el compromís de desenvolupar una inversió de 3.444.687,65 €, de la qual 483.730,12 euros ja s’hi han executat. Abans de l’estiu, el Club Nàutic haurà de presentar un projecte de millores a realitzar al port.

Entre les actuacions més importants a fer per adaptar la instal·lació a la Llei de Ports està la millora dels trens de fondeig, de la senyalítica, del tractament de residus, de les instal·lacions per a l’ensenyament de la nàutica, de la rampa de varada, de la protecció mediambiental i la dotació d’un servei de subministrament de carburant per a tots els usuaris i d’una embarcació per a millorar l’operativa portuària i per a salvament marítim.

A més, s’hi preveu la millora de les instal·lacions elèctriques, dels pantalans, del moll conegut com a “es mollet”, i l’adequació d’un espai de 120m2 al contradic per acollir una escola de vela, amb instal·lacions de varada i custòdia d’embarcacions.
 
Amb aquesta adaptació, totes les instal·lacions portuàries de gestió indirecta de les Illes Balears s’han adaptat a la Llei de Ports de la Comunitat Autònoma, i, per tant s’ha evitat el denominat “efecte 2018”, originat arran de l’aprovació de la Llei 22/1988 de Costes.

Balears, pionera

Balears és la primera i única Comunitat Autònoma que, abans del 2018, ha donat solució efectiva al problema de la caducitat de concessions previstes a la Llei de Costes.

Amb aquest procés PortsIB ha dotat de seguretat jurídica als concessionaris, i hi ha actualitzat els cànons, millorant els ingressos de l’Administració autonòmica i permetent pressupostar noves inversions, reduir deute, i millorant la qualitat dels serveis per als usuaris.

En total, l’increment dels canons ha suposat passar de 124.000 euros d’ingressos a 9,87 milions d’euros anuals, mentre que la inversió compromesa pels concessionaris en la millora de les instal·lacions portuàries dels ports de gestió indirecta és de 107.146.627,28 euros.