28 novembre 2016 | <9ªL> Conselleria de Treball, Comerç i Indústria

Actualització: La campanya d’Inspecció de Treball de 2016 incrementa en un 82,6% el nombre d’infraccions en relacions laborals i salut laboral NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Actualització: La campanya d’Inspecció de Treball de 2016 incrementa en un 82,6% el nombre d’infraccions en relacions laborals i salut laboral

La planificació autonòmica per a 2017 posa l’accent en aspectes d’igualtat, visites a obres de construcció, sobresforços i accidents lleus
El conseller de Treball, Comerç i Indústria, Iago Neguerula, ha fet avui balanç de la campanya de la Inspecció de Treball i de la Seguretat Social, en relació a la planificació autonòmica de 2016, que s’ha centrat en un control de les relacions laborals i els riscos i la salut en el treball. Durant els deu primers mesos de l’any (gener-octubre), els inspectors i subinspectors de Treball a les Illes han detectat 1.118 infraccions a empreses en aquestes dues matèries, el que suposa un 82,6% d’increment en relació a l’any anterior; aquestes infraccions han suposat una proposta de sanció global de 2,8 milions d’euros (un 27,3% més que els dotze mesos de 2015) i ha afectat 8.844 treballadors (un 50% més que tot el 2015).

Avui s’ha celebrat la Comissió Tripartida de la Inspecció de Treball i la Seguretat Social, on hi participen representants de la Inspecció, del Govern i de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de les Illes Balears, on s’han donat a conèixer els resultats de 2016. Posteriorment, el conseller Negueruela i la directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral, Isabel Castro, han assistit a la Comissió Territorial d’Inspecció de Treball i de la Seguretat Social, on s’han analitzat les dades de la campanya d’Inspecció d’enguany i s’ha confirmat la planificació autonòmica per a 2017.

Cal recordar que l’any 2016, com a conseqüència del canvi de Govern i de la col·laboració amb la Inspecció de Treball i la Seguretat Social, s’acordà un augment del 6,5% en la planificació autonòmica ordinària de les inspeccions, fins arribar pràcticament al 50% de la planificació total de les Illes Balears. Els àmbits on ha incidit el Govern són la temporalitat,  hores extraordinàries, temps de treball i temps parcial (quant a relacions laborals) , i en sobresforços, construcció i organització preventiva (quant a salut laboral).

En l’àmbit de l’ocupació i relacions laborals, destaquen els increments en actes d’infracció realitzades de gener a octubre (un total de 684, el que suposa un 154% més que les 269 de tot 2015), i les altes d’infracció en temps de treball i hores extraordinaries, que s’incrementen en un 80%. També creixen el nombre de requeriments en un 65%.

Pel que fa a la prevenció de riscos laborals, el total d’actes d’infracció en aquesta matèria creix en un 26,5% respecte tot 2015, passant de 343 actes a 434.

Planificació 2017

Un cop analitzada la situació actual del mercat de treball, la Inspecció de Treball de Balears executarà 17.421 ordres de servei el 2017. D’aquestes ordres, el Govern n’ha planificat un 45%, en les matèries en que n’és competent la Comunitat, i ha destinat un 25% a la prevenció de riscos laborals i un 20% a l’ocupació i relacions laborals.

Així, la Conselleria ha programat un total de 3.448 actuacions en ocupació i relacions laborals, de les que destaquen 1.398 inspeccions en matèria de contractació i 551 en temps de treball. Destaca l’increment del 84% en la planificació d’hores extraordinaries (184 ordres de servei) i les 367 ordres en matèria de descansos.

La planificació en l’àmbit de la igualtat de gènere s’incrementa en un 13% respecte al periode anterior, i inclou actuacions en plans d’igualtat, conciliació i negociació col·lectiva.

Així mateix, la Conselleria reforça la inspecció en matèria de subcontractació, amb una campanya específica en el sector de la neteja, especialment quan s’apliquin convenis d’empresa en condicions inferiors al conveni sectorial corresponent.

Finalment, en la planificació de riscos laborals, s’han programat 4.310 actuacions, amb un increment respecte 2016 del 33% en visites a obres de construcció, un 25% en sobreesforços i un 50% en accidents lleus.