25 gener 2023 <10aL>Conselleria de Mobilitat i Habitatge

Mobilitat recull propostes de millora per incorporar-les al projecte del Trambadia

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat


El període d’exposició pública del projecte bàsic del tram 1 del Trambadia va finalitzar el passat mes de desembre amb la presentació de 61 al·legacions d’entitats ciutadanes, col·legis professionals, associacions de veïns, institucions i entitats patrimonials i ecologistes. Un procés de participació que ha permès recollir propostes des d’àmbits ben diversos, que ja han començat a ser analitzades per part dels tècnics de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Palma.

Avui, i feta una primera anàlisi d’aquestes al·legacions, el director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu, i el regidor de Mobilitat Sostenible, Francesc Dalmau, han donat compte de les línies de feina que se’n deriven.

«Estam satisfets perquè la majoria d’al·legacions no qüestiona la necessitat del Trambadia, sinó que són propostes de canvi i de millora a l’hora de plantejar el projecte —ha explicat Jaume Mateu— i davant d’això farem feina per tenir en compte la major part de les propostes, sempre que no afectin la viabilitat i funcionalitat del tramvia. Des del punt de vista tècnic, el traçat que s’ha plantejat és el que millor funciona i entenem que és el que hem de mantenir. Sí que s’obren diferents àmbits en els quals incorporar aportacions».

Des de l’Àrea de Mobilitat s’analitzen, per exemple, les aportacions que no afecten directament el projecte de construcció del tramvia, però sí l’entorn, com és la convivència amb el carril bici de les avingudes o com millorar les zones verdes de la ciutat al llarg de tot el corredor del Trambadia, al mateix temps que vincular tota la proposta de tramvia a la resta de mitjans de transport públic i mobilitat: vies ciclistes, aparcaments de bicicletes, EMT, etc.

El tinent de batle de Mobilitat Sostenible ha destacat que el tramvia és projecte de transformació de Palma i una oportunitat per sumar espai per a vianants i recuperar l'entorn d'Avingudes i el carril bici: "vull agraïr les aportacions que hem rebut perquè demostren que el tramvia és un projecte de ciutat, és un projecte que transformarà Palma i contribuirà a generar espais de trobada i de convivència". 

Més enllà del projecte de construcció de la infraestructura, tant des del Govern com des de l’Ajuntament de Palma es treballa en estudis paral·lels per analitzar l’impacte d’aquesta nova infraestructura sobre el trànsit, per exemple. Estudis que també depenen dels canvis que es poden anar introduint durant el període d’exposició pública del projecte i, per tant, no es poden tancar abans. 

El conveni avança

Mentrestant, s’avança en la concreció del conveni entre el Govern de les Illes Balears i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per desenvolupar el projecte del tramvia de Palma. Un conveni que desenvolupa el protocol general d’actuació, signat entre totes dues institucions el passat 10 de novembre i que defineix la Comunitat Autònoma com a responsable del desenvolupament del projecte i el Ministeri com a òrgan finançador. El conveni ha d’establir el finançament del projecte.

El cost aproximat del primer tram del tramvia és de 185 milions d’euros, que el Ministeri es compromet a finançar gradualment.

Per a aquest 2023, els pressuposts generals de l’Estat inclouen una primera partida de 20 milions d’euros com a primera anualitat, que permetrà licitar les obres del primer tram, amb un recorregut amb setze parades que anirà des de la plaça d’Espanya fins a l’aeroport, connectarà una vintena d’espais públics al llarg del recorregut —centres d’educació pública, mercats municipals, centres de salut, etc. —, que donarà servei a pols de nou creixement com Nou Llevant i millorarà la connexió amb l’aeroport, la zona litoral i el centre, i impulsarà la mobilitat sostenible de residents i visitants.