24 novembre 2022 <10aL>Conselleria de Salut i Consum

Atenció Primària incorporarà 19 metges de família més NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat
Gómez ha reiterat el compromís de continuar implementant millores en les condicions laborals i en el servei a la població sempre amb diàleg i consens

Atenció Primària incorporarà 19 metges de família més

La consellera de Salut i Consum ha avaluat avui la situació de l’atenció primària amb representants d’associacions, col·legis i sindicats

Un total de 19 metges especialistes de medicina familiar i comunitària s’incorporaran a les plantilles d’atenció primària els pròxims dos mesos, la qual cosa permetrà redistribuir i alleugerir la càrrega de feina dels equips de diversos centres de salut i unitats bàsiques.

Concretament, el desembre comencen 16 metges i metgesses de família a Mallorca, i el gener s’incorporen 3 facultatius més a l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera. D’aquesta manera, el Servei de Salut de les Illes Balears continua sumant recursos humans a l’atenció primària de les Illes.

Cal recordar que el mes de novembre es varen incorporar 8 facultatius a l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera, la qual cosa ha permès reduir en devers 200 les targetes sanitàries per metge, i 3 metges i 3 infermeres a l’Àrea de Salut de Menorca, amb els que s’ha pogut millorar l’atenció en els centres de Canal Salat i es Banyer i en la UBS de Sant Lluís.

Així ho ha explicat avui la consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez, que s’ha reunit amb diverses associacions i col·legis professionals per analitzar i avaluar la situació de l’atenció primària a les Illes i plantejar possibles millores. Durant la trobada, l’han acompanyada el director general del Servei de Salut de les Illes Balears, Manuel Palomino, i el gerent d’Atenció Primària de Mallorca, Miquel Caldentey.

Per part del les entitats, hi han assistit els representants del Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears, de la Societat Balear de Medicina Familiar i Comunitària (IBAMFIC), de la Societat Espanyola de Metges d’Atenció Primària (SEMERGEN), de la Societat Espanyola de Metges Generals i de Família (SEMG), de l’Associació de Pediatria d’Atenció Primària de les Illes Balears (APapIB) i del Sindicat Mèdic Balear (SIMEBAL).

Després de la reunió, la consellera Gómez ha agraït als assistents les seves aportacions i el compromís de sumar esforços per tal de millorar les condicions laborals dels professionals que fan feina en els centres de salut i les unitats bàsiques amb l’objectiu de garantir la qualitat de l’atenció assistencial.

Gómez ha destacat el paper primordial que ha de mantenir l’atenció primària dins el sistema sanitari i ha reiterat el compromís del Govern de les Illes Balears per millorar-ne la dotació econòmica, els recursos humans i la tecnologia adequada per reforçar la capacitat resolutiva davant de les necessitats de la població.

Mostra d’aquest compromís és la partida pressupostària per a l’atenció primària, que serà de 568,6 milions en 2023, la qual cosa implica un increment de 246 (+76 %) respecte de 2015.

 

Pel que fa als recursos humans, ha destacat les darreres passes per fidelitzar a través de l’estabilització (OPO) i per captar més professionals mitjançant crides per accedir a contractes de durada llarga (3 anys). La consellera ha recordat que el 18 de novembre la Mesa Sectorial va aprovar les bases generals i els barems dels mèrits que han de regir els processos selectius del Pla d’Estabilitat de les 4.115 places i es va reconèixer amb efecte retroactiu de dos anys el pagament del 100 % de la carrera professional al personal estatutari interí i temporal. D’altra banda, el 17 de novembre es va fer una crida per adjudicar 119 places d’interinitat i de llarga durada de metges de família.

Així mateix, el Servei de Salut ha afavorit que 80 metges de família hagin pogut allargar la vida laboral una vegada superada l’edat de jubilació.

En relació amb les condicions dels professionals, Gómez ha destacat com a novetat que els pressuposts de 2023 preveuen la recuperació de la jornada de 35 hores.

També ha recordat que s’han implementat mòduls voluntaris d’activitat extraordinària, es retribueixen les guàrdies a les dones embarassades i es reconeixen econòmicament les figures del coordinador i del tutor docent.

Pel que fa a l’organització de l’activitat, s’ha referit a la posada en marxa d’Infosalut Connecta per reduir la burocràcia i canalitzar l’activitat al professional que correspon; a la dotació de tecnologia per incrementar la capacitat resolutiva dels centres (principalment ecògrafs i retinògrafs), i a la potenciació de les activitats docents afavorida per la implementació de la xarxa de comunicacions «Teams».

La consellera ha destacat la importància de mantenir el diàleg en els fòrums de presa de decisions per tal de continuar implementant millores que puguin repercutir en una atenció satisfactòria per a tota la població.