Darrera actualització: 13/07/2011
La directora general de Pesca, Patricia Arbona, el director del COB, Enric Massutí, la directora de l’IMEDEA, Beatriu Morales, i el cap d’àrea de seguiment de projectes de l’Organisme Autònom Parcs Nacionals del MARM, Jesús Serrada, van presentar el passat 18 de març al Centre d’interpretació de Cabrera aquest projecte anomenat “Estat de conservació del bivalve amenaçat Pinna nobilis al Parc Nacional de Cabrera”. El projecte es durà a terme durant tres anys (2011-2013) i està dirigit per la doctora Salud Deudero, del Centre Oceanogràfic de les Illes Balears, i finançat per l’Organisme Autònom Parcs Nacionals del Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí, amb un cost de 83.950 euros.
La nacra és el bivalve de major mida del Mediterrani i un dels més grans del món. És una espècie endèmica i molt longeva que pot arribar a superar els vint anys. El principal ecosistema on la podem trobar són les praderies de Posidonia oceanica, de rellevant importància en la sostenibilitat de la biodiversitat mediterrània.
En les darreres dècades, les poblacions d’aquest mol•lusc s’han vist minvades a causa del deteriorament generalitzat de les zones costaneres, la mortalitat indirecta provocada per fondejos, la regressió del seu principal ecosistema (praderies de Posidonia oceanica) i l’extracció il•legal amb finalitats decoratives i comercials. Per tot això, l’espècie està protegida per la Directiva d’hàbitats i l’annex II del Catàleg nacional d’espècies amenaçades.
L’objectiu global del projecte, ha explicat Arbona “és l’avaluació de l’estatus poblacional d’una espècie vulnerable dins l’àmbit d’un espai marí protegit, com és el Parc Nacional Marítim Terrestre de l’Arxipèlag de Cabrera”. A més, es compararan poblacions del Parc amb altres poblacions de les Illes Balears, dades d’interès primordial en el coneixement de la biologia i ecologia d’aquesta espècie emblemàtica. L’objectiu social més important d’aquest projecte és la conscienciació sobre les amenaces que pateixen els ecosistemes i el paper que la Xarxa de Parcs Nacionals pot jugar en la seva conservació, en aquest cas, amb l’estudi d’una espècie emblemàtica com la nacra.
A partir de les dades obtingudes es determinaran les densitats, taxes de creixement, impacte d’algues invasores, fecunditat i demografia (reclutament, mortalitat) d’aquesta espècie dins del Parc de Cabrera, on l’impacte humà ha estat minimitzat i regulat. Les dades obtingudes seran de gran interès a l’hora d’avaluar l’estatus de la població i la possibilitat de marcar pautes de conservació i plans de gestió d’aquesta espècie a les Illes Balears.