Tot a punt per al congrés internacional "#EduDigIB: educació digital i STEAM a les Illes Balears"
\ Més de 500 participants se donen cita demà a Palma amb referents mundials en tecnologia i STEAM a l’educació
\ La finalitat del congrés és reflexionar i prendre consciència de la importància de la competència digital en educació
\ Cinc espais diferenciats amb tallers simultanis, expositors i una taula rodona d’experiència de bones pràctiques de robòtica educativa, currículum i situacions d’aprenentatge en centres de les illes centren aquest esdeveniment
\ Hi participen referents nacionals en competència digital i més d’una vintena d’empreses col·laboradores
Demà comença al Palau de Congressos de Palma el congrés internacional “#EduDigIB: educació digital i STEAM a les Illes Balears”, esdeveniment organitzat per la Conselleria d’Educació i Formació Professional a través del CEP IBSTEAM i del Servei de Tecnologies de la Informació a l’Educació.
Els objectius del congrés són difondre l’actualització del Marc de referència de la competència digital docent; reflexionar i prendre consciència de la importància de la competència digital en educació tot posant especial èmfasi en l’alumnat i en el seu nivell de competència digital, i promoure l’intercanvi d’experiències i projectes que es duen a terme en educació amb tecnologia per atendre les demandes d’una societat cada vegada més connectada i en procés de transformació.
Punt de trobada internacional dels referents en tecnologia i STEAM a l’educació
Des de primera hora del matí i fins a les 19 hores, hi seran presents referents nacionals i internacionals en competència digital, STEAM o ciberseguretat, entre d’altres. Els més de 500 inscrits podran escollir d’entre tota l’oferta les ponències o els tallers en els quals volen participar. Hi haurà una conferència inaugural, xerrades plenàries i una taula rodona sobre experiències de robòtica en centres educatius de les Illes Balears. A més, el congrés comptarà amb 8 espais per tallers de competència digital i STEAM que funcionaran de forma simultània i una zona d’expositors amb més d’una vintena d’entitats i empreses col·laboradores, entre les quals Google, Microsoft, INCIBE, Robotix o Arduino.
A l’espai dels estands es podran veure les darreres novetats relacionades amb competència digital i STEAM al sector educatiu. Així mateix, s’ha de destacar la recreació d’una aula digital activa i la presentació de material de robòtica educativa per fer servir als centres. A més, mitjançant jocs, els docents podran conèixer el seu grau de ciberseguretat.
A partir de distints formats es parlarà de competència digital, acreditació, creació de plans tecnològics, accessibilitat i disseny universal de l’aprenentatge (DUA), currículum, lideratge i innovació, seguretat, robòtica i pensament computacional. Altres aspectes que també es tractaran estaran relacionats amb l’aula digital interactiva, la inclusió i les altes capacitats, l’aula del futur, l’avaluació 3.0 o les notícies falses (fake news), entre d’altres.
El congrés compta amb 400 places assignades al col·lectiu docent de les Balears, a més d’un centenar de places per a distints participants d’altres àrees, així com per a representants d’altres comunitats autònomes.
Programa
9.00 h – Acreditacions.
9.45 h – Inauguració.
10.30 h – Conferència inaugural: Competència digital, acreditació i ecosistema digital, a càrrec de Carlos Medina, de l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF).
10.30 h – Espais comuns.
11.15 h – Pausa cafè.
11.45 h – Ponència: Tecnologia accessible i inclusiva al servei del disseny universal de l’aprenentatge (DUA), a càrrec de María Comín (MICROSOFT).
11.45 h – Tallers de competència digital docent:
- Disseny i creació de paisatges d'aprenentatge 3.0, a càrrec de Borja González, mestre de primària (GEG SPAIN).
- Aula digital interactiva. I ara què?, a càrrec de Jose Luís Castaño (SMART).
- Intel·ligència artificial i personalització de l'aprenentatge com mitjà d'ajuda al docent, a càrrec d’INETUM.
- Aula del Futur, a càrrec de José Luís Fernández (INTEF).
11.45 h – Tallers STEAM:
- Reptes complexos amb una eina simple!, a càrrec de TIBOT.
- Computació física amb Raspberry Pi Pico i Microphyton, a càrrec d’Iván Gallego (COMPLUBOT).
- DigiCraft, a càrrec de la FUNDACIÓ VODAFONE.
- Robòtica per primària amb Codey Rocky, a càrrec de ROBOTIX.
13.00 h – Ponència: La teva motxilla virtual, a càrrec de Nacho Álvarez (Govertis- Telefónica Tech).
13.00 h – Tallers de competència digital docent:
- Col·laboració entre docents, a càrrec de Balbino Fernández, professor (Illes Balears).
- Aula digital interactiva. I ara què?, a càrrec de Jose Luís Castaño (SMART).
- Inclusió i accessibilitat a l'aula, a càrrec de Juan Luís Real (ICONO).
- Recursos educatius en obert amb EXE LEARNING, a càrrec de Cristina Valera (Cedec-INTEF).
13.00 h – Tallers STEAM:
- Aparell digestiu amb Ozobot, a càrrec de TIBOT.
- Dinàmiques desendollades, a càrrec de Jennifer González (COMPLUBOT).
- DigiCraft, a càrrec de la FUNDACIÓ VODAFONE.
- Robòtica per secundaria amb Mbot2, a càrrec de ROBOTIX.
14.15 h – Pausa.
16.00 h – Ponència: Activa’ls! Que la tecnologia no sigui tornar al passat (SMART).
16.00 h – Tallers de competència digital docent:
- Seguretat en el centre educatiu i tranquil·litat per a les famílies, a càrrec d’Adrián Concha (IMT Lazarus) i Kevin Blanco (ICONO).
- Fake news i la desinformació, a càrrec d’Ana Beatriz Moliné (GEG SPAIN).
- eTwinning & Erasmus+ for beginners: primeres passes per a realitzar projectes internacionals, a càrrec d’IBSTEAM.
- La inclusió en les altes capacitats, a càrrec de Luisa Cuadrado Sáez, professor de secundària de l’IES Les Alfegues (València).
16.00 h – Tallers STEAM:
- El muntatge misteriós amb Arduino, a càrrec de TIBOT.
- Projectes STEAM amb prototipat electrònic bàsic i energies renovables, a càrrec de Rubén Rodríguez (COMPLUBOT).
- Edpuzzle.
- Robòtica per a infantil amb MTiny, a càrrec de ROBOTIX.
17.00 h – Ponència: Lideratge sostenible i innovació, a càrrec de Miguel Ujeda (Colegio Mirasur-Google for Education Advisor).
17.00 h – Tallers de competència digital docent:
- Avaluació 3.0, a càrrec de Jaume Feliu (GEG SPAIN).
- Bones pràctiques a eTwinning & Erasmus+: exemples de projectes, a càrrec d’IBSTEAM.
- DUA i disseny universal de l'aprenentatge a educació primària, a càrrec de Maria Barceló (GEG SPAIN).
- Fake news i la desinformació, a càrrec d’Ana Beatriz Moliné (GEG SPAIN).
17.00 h – Tallers STEAM:
- Aplicació de la realitat virtual a Primària, a càrrec de Victor Terricabras (Top VR).
- Minecraft, a càrrec de Juan Luis Real (ICONO).
- Ensenyar programació és fàcil amb CS First, a càrrec de Jordi Canals, mestre de primària del CC Nostra Senyora de la Consolació (Palma).
18.15 h – Taula rodona: Bones pràctiques de robòtica educativa als centres de les Illes Balears.
18.45 h – Cloenda.
Trobareu més informació a la pàgina web edudigib.ibsteam.cat. En aquest sentit, les ponències i els currículums dels ponents com Carlos Medina, María Comín, José Luis Castaño o Esperanza Moreno es poden consultar a la mateixa pàgina web.
Aquest congrés està finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU i pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, en el marc del Mecanisme del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.