torna

Detall de la notícia

Imatge 4922470

Educació formarà els docents per millorar la convivència escolar als centres públics de les Illes Balears

\ Aquest curs es posa en marxa el Programa «En sus zapatos», de l’Associació de Teatre de Consciència

\ És un programa de convivència escolar que aposta per l’alfabetització emocional i la convivència positiva

\ Mitjançant el teatre es faciliten aprenentatges i es donen recursos adreçats a l’educació emocional

\ En un principi el programa s’implantarà a 10 centres i continuarà el curs vinent

 

Aquest curs 2021-2022, la Conselleria d’Educació i Formació Professional, mitjançant la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar (Convivèxit), comença a implementar en la comunitat escolar el programa per a l’alfabetització emocional i la convivència positiva «En sus zapatos: Un espacio de empatía activa» i formarà els seus propis docents. Es tracta d’una metodologia que usa el teatre de consciència per a formar tota la comunitat educativa en habilitats socioemocionals, amb l’objectiu de prevenir les situacions de violència.

En un principi, el programa s’implantarà a 10 centres públics de les Illes Balears i l’objectiu és que tota la comunitat escolar es formi d’una manera pràctica en les habilitats socioemocionals mitjançant la seva metodologia teatral, denominada teatre de consciència. A través de l’escenificació de les emocions en les situacions quotidianes de conflicte escolar, es facilita l’aprenentatge emocional, que consisteix en reconeixement i gestió de les emocions, empatia i, per descomptat, resolució positiva del conflicte per evitar la violència.

«En sus zapatos», és un programa de l’Associació Teatre de Consciència que es va posar en marxa el 2017 i ha arribat a més de 9.000 persones (docents, alumnes de 9 a 14 anys, famílies i personal no docent) a 57 centres escolars de tot l’Estat.

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, destaca: «Des del 2017 a les Illes Balears s’ha apostat per la formació dels docents en educació emocional i consideram que és fonamental per millorar l’estat socioemocional postpandèmia i continuar treballant en la millora de la convivència escolar als centres educatius».

Per la seva part, la creadora del mètode i fundadora de l’Associació Teatre de Consciència, Pax Dettoni Serrano, explica el següent: «Parlar de convivència harmònica significa parlar de persones que saben conviure, primer, amb si mateixes, i això passa per l’educació emocional en el cas dels més petits, i per l’autoeducació emocional en el cas dels adults. Mitjançant “En sus zapatos”, a través del teatre, facilitam aprenentatges i donam recursos per a aconseguir-ho».

Un dels aspectes més nous i destacats és la metodologia teatral del programa, que empra màscares i capes i fa més senzilla l’assimilació de conceptes que poden ser complexos. A més, en els seus tallers empren altres recursos, com pòsters educatius i guies didàctiques, que faciliten portar el mètode a l’aula en sessions estructurades.

Implantació en dues fases

Per a dur a terme aquest objectiu comú d’aconseguir un abordatge integral socioemocional, mitjançant la implantació del mètode «En sus zapatos», la seva implementació i formació es desenvoluparà en dues fases formatives.

En una primera fase es formaran de 2 a 3 membres de l’equip docent de 10 centres, amb una formació de 20 hores de presencialitat remota, que combinarà la teoria i la pràctica.

Simultàniament, en aquesta primera fase, durant aquest curs escolar 2021-2022 s’estan formant docents de les Illes Balears com a facilitadors acreditats del mètode, a través del Curs d’educació emocional amb teatre de consciència mètode «En les seves sabates».

Una vegada acreditats els facilitadors, en la segona fase es procedirà a implementar el programa complet als 10 centres escolars seleccionats amb l’acompanyament de les formadores expertes en el mètode.

Els centres educatius on s’implementi, per garantir l’impacte desitjat en alfabetització emocional i convivència, inclourà tres parts fonamentals:

  1. Formació per a docents del centre. Estarà dividida en dues parts. D’una banda, la formació que rebran a través del facilitador (ponent), i per l’altra, la que els docents experimentaran vivencialment.
  2. Part pràctica a l’aula. Els docents, com a part d’aquesta formació, experimentaran a les seves aules la metodologia apresa.
  3. Formació a famílies i personal no docent. El facilitador (ponent) també oferirà una formació d’un mínim de 6 hores a les famílies i personal no docent del centre.

«En sus zapatos: Un espacio de empatía activa»

Aquest programa de convivència escolar ha estat avaluat amb èxit per experts de la Universitat Carles III (Madrid) i ha comptat amb la col·laboració de la Universitat d’Utrecht (Països Baixos) i de l’INEE (Institut Nacional d’Avaluació Educativa del Ministeri d’Educació i Formació Professional).

Els resultats obtinguts deixen patent l’eficàcia del programa en l’assoliment dels seus objectius amb relació a la millora de l’alfabetització emocional i de la convivència. També destaca en els resultats la seva metodologia teatral, que propicia entorns de major enteniment, comunicació i seguretat personal, així com millor rendiment acadèmic.

Algunes dades de l’avaluació assenyalen que:

―       El 87 % del professorat considera que els estudiants senten més empatia.

―       El 88 % del professorat considera que hi ha hagut millora en la convivència, que l’ambient a l’aula ha millorat i es detecta un clima més «amable» i «tranquil».

―       Ha augmentat la confiança mútua entre els docents i els seus alumnes.

―       Les famílies es posen més en el lloc dels menors, els presten més atenció i entenen que darrere d’un mal comportament hi ha un problema que l’explica. Com a conseqüència, asseguren augmentar la seva capacitat per a la resolució de conflictes més positiva, amb menys càstigs, recriminacions i crits.