torna

Detall de la notícia

Imatge 4453093

El dibuixant Álex Fito crea Ciber Consum, personatge «estel·lar» per combatre el coronavirus entre tots els estudiants

Des de fa 25 anys, Álex Fito es dedica a la seva gran passió: la il·lustració i el dibuix. Per primera vegada en la seva trajectòria professional, fa una campanya preventiva sobre com combatre la COVID-19 dirigida als estudiants d’ESO. Emmarcat en el concurs de consum responsable Consumópolis 15, Álex Fito va fer en el col·legi Sant Josep Obrer de Palma una classe magistral, en la qual ensenyava als escolars com crear un còmic.

Què significa per a vós ensenyar com s’elabora un còmic?

Va ser una experiència nova, curiosa i diferent. Mai no havia impartit un taller amb micròfon en directe i alhora en línia. Bàsicament, els vaig explicar que un còmic és una narració, una història, que es recolza en vinyetes, dibuixos, globus i paraules per desenvolupar-se. L'idioma del còmic és bastant complex si l’analitzes. El còmic combina moltes disciplines que es converteixen en una sola.

Per quines coses es varen interessar els alumnes?

Els al·lots semblaven encantats i varen demanar en quant de temps es crea un còmic, quan vaig començar a dedicar-me a això, i coses per l'estil. Bàsicament, els vaig ensenyar que en una narració la idea és convertir un missatge en una història, que ha d’arribar al lector de manera entretinguda i agradable.

Com se us va ocórrer la idea de crear Ciber Consum?

Va ser una cocreació juntament amb la Direcció General de Consum. Em varen demanar que inventéssim una manera de transmetre als estudiants els consells i les accions que ens ajuden, dia a dia, a frenar el contagi del coronavirus. Ciber Consum és un personatge molt expressiu i alegre de ciència ficció que fa més atractiu la transmissió del missatge.

Ciber Consum és un heroi que treballa en equip?

Ciber Consum és un personatge dels estels que ens ensenya com ens hem de comportar enfront del virus alienígena extraterrestre de la COVID-19, al qual tots hem de combatre per frenar-ne la invasió. Els estudiants recullen el testimoni amb els missatges que té el còmic ,com ara «les petites accions poden canviar el món», «si tusses i no dus mascareta, usa el colze per protegir-te del virus», etc. És a dir, entre Ciber Consum i la comunitat educativa creen un missatge preventiu potent per combatre el coronavirus.

La iniciativa ha agradat molt als estudiants. Heu demostrat que el relat gràfic, el còmic, es pot utilitzar per explicar accions positives.
Sí. Cada vegada s’utilitza més el còmic. Avui dia es creen tot tipus de còmics, com per exemple biografies sobre científics, personatges històrics, etc., a més dels còmics tradicionals d’humor, aventures o fantasia de tota la vida.