torna

Detall de la notícia

Imatge 4422868

El vicepresident Yllanes presenta el projecte de Comerços Emblemàtics de les Illes Balears com a eina de protecció de l'activitat comercial tradicional

El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, Juan Pedro Yllanes, ha presentat aquest matí el projecte “Comerços Emblemàtics de les Illes Balears” a regidors i tècnics de comerç dels municipis de Mallorca perquè s’adhereixin a la proposta. De moment, ja s’han interessat a formar part del projecte un total de 24 ajuntaments de les Illes Balears, que han identificat fins a 151 comerços que podrien ser catalogats com a emblemàtics. L’acte de presentació, que s’ha fet de forma telemàtica, ha comptat amb la presència del director general de Comerç, Miquel Piñol, i la directora gerent de l’IDI, Mariona Luis.

Yllanes ha manifestat que “aquest projecte neix de la necessitat de protegir l’activitat comercial de proximitat i més específicament, la dels establiments amb més tradició dels municipis”. Yllanes ha afegit que “s’ha de tenir en compte que el teixit comercial de les nostres localitats és un dels factors que més contribueix a la diferenciació entre els diferents espais urbans. Per això, l’objectiu final d’aquest projecte és donar a conèixer la singularitat de cada municipi a través dels seus establiments emblemàtics”. El vicepresident ha recordat a més que “la identificació i la visibilitat d’aquests emblemàtics pot servir de pol d’atracció per a la resta de teixit comercial del municipi”.

L’IDI, entitat dependent de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius i responsable del projecte juntament amb la Direcció General de Comerç, ha editat un manual que farà arribar als municipis perquè siguin els mateixos ajuntaments els que identifiquin els negocis que compleixen els requisits per ser emblemàtics. De fet, s’han establert una sèrie de categories per unificar els criteris entre tots els participants en el projecte. Així, un comerç pot ser catalogat com a arrelat (amb un ofici singular), amb història (amb més de 75 anys de vida), i amb patrimoni (amb elements arquitectònics destacats). Els establiments que compleixin aquestes tres categories seran denominats emblemàtics. El manual també incorpora un pla d’actuació orientat tant a la protecció dels comerços emblemàtics com a la seva dinamització, i proposa una sèrie d’iniciatives com  programes d’ajuts per fomentar-ne la supervivència. També proposa crear una senyalització especial dels negocis i elaborar rutes turístiques al municipi per visitar els comerços.

Durant la presentació, també s’ha anunciat la posada en marxa d’una pàgina web en la qual es visibilitzaran tots els comerços emblemàtics de les Illes Balears i que serà un catàleg en línia. L’objectiu és promocionar el teixit comercial com a reclam turístic tant entre els habitants de les Illes com dels visitants de fora. Està previst que la web estigui activa el proper mes de gener de 2021.  Emblemàtics és un projecte viu que creixerà a mesura que s’hi adhereixin nous municipis, que seran incorporats a la web.

Enllaços