torna

Detall de la notícia

Imatge 4417353

Afers Socials, a través de l'IB JOVE, llança la campanya No Fakes perquè els més joves aprenguin a destriar les notícies falses

S’enviarà a tots els centres educatiu de les Illes Balears i es mourà per les principals xarxes socials 

La conselleria d’Afers Socials i Esports, a través de l’IBJOVE, llança avui la campanya No Fake, que no ens la colin! amb l’objectiu d’aportar elements informatius i formatius als nins i joves i als seus mediadors (famílies, professorat, educadors i mediadors juvenils, serveis d’informació juvenil...) per ajudar-los a fomentar el pensament crític i les habilitats informacionals. L’objectiu és que aprenguin a millorar la gestió que fan de la informació per internet i protegir-los de la informació fabricada, les Fake News. (Es pot veure tota en aquesta enllaç)

La campanya es presenta coincidint amb la Setmana Global de l'alfabetització en mitjans i informació 2020: Resistint la desinformació, de la UNESCO, que es celebra del 24 al 31 d'octubre. 

NO FAKE
La campanya, que ha costat 4 mil euros i que s’allargarà durant tot el curs 2020/2021, consta d’un spot musical, un vídeo d’entrevistes, infografies i material didàctic s’enviarà a tots els centres educatius i es difondrà per xarxes socials.  El vídeo musical, que va dirigit al públic més jove, consisteix en un rap contra les fake news acompanyat de ball hip hop. Té una versió curta d’1 minut i una versió llarga de 3 minuts. El vídeo d’entrevistes va dirigit tant al públic jove com al general i consisteix en entrevistes a dones professionals de diferents àrees (periodisme, nutrició, salut, orientació laboral...) que analitzen les causes i les possibles solucions a les fake news. Cal dir que la direcció i producció dels dos vídeos l’ha feta la jove comunicadora Marta Mesquida.

A més dels vídeos IBJOVE també distribuirà infografies específiques de la matèria (formació, feina, les 5 «C» per detectar informacions falses (Context, Comprovació, Construcció, Credibilitat, Comparació), les 10 estratègies de manipulació mediàtica, discurs d’odi, medicaments...) i oferirà Tallers de Fake News per a alumnes de 3er i 4t d’ESO i d’altres grups interessats (oferta on line). 

Val a dir que l’IBJOVE ja fa uns tres anys que realitza tallers i formació on line on es treballa amb les fake news però fins ara no hi havia un contingut específic.  A més, s’ha de tenir en compte que tota la informació està supervisada per professionals de les diferents conselleries i participants europeus en la campanya. 

Lideratge al Grup Ibero-insular d’Eryca

L’idea d’aquesta campanya sorgeix a la primera reunió del Grup Ibero-insular d’Eryca (Agència Europea d’Informació Juvenil), amb l’objectiu de que es pugui dur a terme i compartir entre les institucions d’informació juvenil implicades en el grup: Portugal, Andorra, Agència Catalana de Joventut, Institut Valencià de la Joventut, Dirección General de Juventud y Cooperación al Desarrollo de Cantabria, Dirección General de Juventud de Madrid i IBJOVE. 
 
Enquesta amb UIB i Fundació BIT

A més de la campanya, IBJOVE també ha col·laborat amb la UIB i amb la Fundació BIT  en un estudi sobre com percep la població universitària, i els joves en general les fake news. Aquesta enquesta es realitzarà a partir del proper dilluns 24 d’octubre i la idea es que posteriorment es converteixi en un joc pels més joves. 

Vida digital + segura
Amb el mateix objectiu d’informar i educar als nins i joves, INFOJOVE també conta amb els tallers Vida Digital + segura, un projecte de promoció de la ciutadania digital que s’estructura en set eixos d’actuació: internet segura, convivència digital, jocs digitals, habilitats per al segle XXI, ocupació digital, promoció de la interculturalitat, educació i intel·ligència emocional. 

El programa, que fa set anys que està en funcionament, té les seves pròpies xarxes socials i s’adreça a alumnes des de primària fins a batxillerat. 

A través d’aquest programa, INFOJOVE, ha elaborat enguany Microcampanyes que també complementaran la campanya NO FAKES i que tenen com a protagonista un personatges que és na CiberCati. (Es pot veure en aquest enllaç) Les microcampanyes que estan pensades per difondre’s per les xarxes socials (facebook, instagram i Tik-Tok) també seran distribuïdes pels centres perquè puguin ser usades com a objectes d’aprenentatge. Així cada microcampanya tendrà un vídeo, un joc en línia, una sèrie d’imatges amb missatges i una unitat didàctica per poder-los fer servir pels mateixos professionals i mediadors de joventut. La il·lustradora mallorquina Marina de los Ángeles Ferragut ha estat l’encarregada d’elaborar totes les imatges i els vídeos. La primera, és precisament de Fake News per així complementar la campanya NO FAKES. La resta són: Emocions, Influencers, Jocs en línia, Internet segura, Empoderament de la dona, La primera feina, Saps gestionar la informació?, Què fem a les vacances, i Canvi Climàtic.  

Les microcampanyes han tengut un cost total de 12.000€.