torna

Detall de la notícia

Imatge 4288154

Administracions Públiques invertirà 13 M€ en modernització de l'administració, seguretat ciutadana i protecció d'empreses tecnològiques

La Conselleria aposta per la implantació i desplegament de noves eines tecnològiques per millorar la comunicació amb ciutadans, entitats i empreses, i per la creació de l’Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears

Una desena de projectes de la Conselleria d’Administracions Públiques i Modernització formen part del Pla de Reactivació Econòmica, presentat aquest dimecres pel Govern. Les iniciatives passen, entre d’altres, per una modernització de les eines de comunicació entre l’administració i la ciutadania, que inclouen sistemes de control dels aforaments a les platges, el desenvolupament de la xarxa 5G, la protecció de les empreses instal·lades en dependències de la Fundació Bit o la creació de l’Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears i l’adequació de les instal·lacions que l’albergaran.

Pla de modernització de l’Administració Pública

Un dels projectes més ambiciosos és el Pla de Modernització de l'Administració Pública. Un projecte que està dotat amb 1.400.000 euros i que té previst estar enllestit en els pròxims 18 mesos. Servirà per automatitzar tràmits telemàtics, reduir el temps de gestió, i accelerar la implantació de l’administració electrònica.

Més enllà de l’agilització dins la pròpia administració, es crearà un entorn web de cita prèvia centralitzada per a les diferents oficines de registre de la CAIB, de forma que la ciutadania pugui reservar el dia i l’hora i no hagi de realitzar esperes innecessàries.

Paral·lelament, es posaran en marxa mecanismes perquè la ciutadania pugui realitzar els seus tràmits fent us de la videoconferència. Aquest projecte està dotat amb 700.000 euros i es preveu que estigui enllestit aquest mateix any.

Personal d’Administració

El personal de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears també té un paper important en aquest pla de reactivació. És per això, i amb la finalitat de reduir la temporalitat, que el Govern seguirà demanant l’eliminació de la taxa de reposició. A més, per als anys 2020-21 es convocaran 90 processos d'oposicions per cobrir 700 places de diferents cossos. Aquestes convocatòries garantiran la reducció de la interinitat i el reforç dels serveis essencials d’atenció a la ciutadania.

Més enllà d’això, la situació viscuda els darrers mesos ha fet palesa la necessitat d’abordar sistemes de treball no presencial que conciliïn les necessitats de l’Administració amb els drets dels treballadors. És per això que, a mesura que s’automatitzin els tràmits telemàtics, es constituirà un grup de treball per estudiar la implantació de nous mecanismes de treball.

Encara relacionat amb el personal de la CAIB, l’Escola Balear d’Administracions Públiques (EBAP) formarà els inspectors de l’Administració autonòmica perquè puguin desenvolupar les seves tasques tenint en compte les mesures derivades de la COVID-19. El Decret llei 8/2020, de reactivació econòmica, va habilitar els inspectors dels diferents departaments de l’Administració per revisar el compliment de les mesures de prevenció del virus; ara aquesta formació els permetrà portar-ho a terme.

Xarxa 5G

El Govern de les Illes Balears disposa d’una infraestructura IOT basada en estàndards oberts LORAWAN, creada en col·laboració amb la UIB. La infraestructura serà ampliada amb serveis 5G. Aquesta acció implica la inversió de 2.000.000 d’euros en tres anys i suposarà l’ampliació de la infraestructura d’IOT existent, la creació d’una infraestructura 5G pròpia, la creació d’una infraestructura d’accés i de creació de serveis per a la comunitat autònoma i la posada en marxa d’un laboratori de recerca en IOT i 5G al ParcBit. Aquest laboratori, gestionat conjuntament amb la UIB, permetrà a les empreses balears crear nous productes i serveis IOT/5G.

Nou sistema de control de la capacitat de les platges

La situació derivada de la COVID-19 obliga a la ciutadania a seguir una sèrie de normes de distanciament social, també a les platges de la comunitat. Des de la Direcció General de Modernització i Administració Digital, a través de l’Entitat pública empresarial de telecomunicacions i innovació de les Illes Balears (IBETEC), s’ha creat una eina per facilitar als usuaris de les platges l’elecció responsable de la zona amb una ocupació més baixa, i propiciarà el compliment aquestes mesures. El Govern de les Illes Balears treballarà amb els ajuntaments i els consells insulars per estendre l’activació del monitoratge.

Big Data turístic

El darrer dels projectes de caire tecnològic que ha presentat la conselleria ha estat el d’intel·ligència turística basat en les dades massives (big data), que ajudarà a analitzar la demanda turística de manera segmentada. Per al desenvolupament d’aquesta eina s’hi dedicaran 200.000 euros i està previst que es posi en funcionament aquest mateix 2020.

Fundació Bit

El sector tecnològic ha adquirit una gran importància en els darrers anys en aquesta comunitat. Una de les concentracions més grans d’empreses d’aquest sector es troben en edificis propietat de la Fundació Bit. Malauradament, la situació actual ha fet que moltes d’elles hagin vist molt reduïda la seva capacitat econòmica. És per això que el Govern facilitarà el pagament dels costos fixos a les empreses arrendatàries de la Fundació, per contribuir a la seva supervivència en aquests moments de fort impacte en la seva activitat. El programa té un cost de 490.000 euros.

Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears

La darrera de les iniciatives d’aquesta Conselleria és un projecte amb dues vessants: la primera és la de l’impuls de l’Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears i la segona el projecte d’edificació i la posterior execució de les obres per construir les instal·lacions on s’ubicarà la nova escola. Això suposa la inversió de 3.225.300 euros durant els pròxims quatre anys.

Serà en el mateix espai on es construiran les instal·lacions per ubicar els centres de gestió d’emergències de les Illes Balears, la qual cosa fomentarà sinergies entre les administracions implicades, per compartir mitjans i recursos. La inversió mobilitzarà 4.922.500 d’euros durant els pròxims quatre anys.