torna

Detall de la notícia

Imatge 4167254

COVID-19: L'atenció del servei 24 hores de l'IBDONA s'ha incrementat en un 16 per cent durant l'estat d'alarma

L'Institut Balear de la Dona ha informat el seu consell rector sobre les actuacions dutes a terme per millorar la prevenció i l'atenció durant el confinament

El Consell Rector de l'Institut Balear de la Dona s'ha reunit aquest matí per tractar, entre d'altres temes, les actuacions que s'han dut a terme des de la institució i també en col·laboració amb altres entitats per pal·liar els efectes que el confinament per fer front a la Covid-19 té sobre les dones víctimes de violència masclista i en situació de vulnerabilitat a les Illes Balears.

En aquest marc, també s'ha informat sobre l'increment de telefonades al servei 24 hores d'atenció i acompanyament. Si es comparen les xifres amb l'any passat, des del 13 de març al 20 d'abril de 2020 s'han registrat un 8 per cent més de telefonades, passant de 363 en el mateix període de 2019 a 392 trucades enguany. A aquestes xifres, se li han de sumar les atencions a través de la nova línia de WhatsApp d'atenció a les dones. Tal com ha indicat la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, Pilar Costa, aquest servei ha registrat 29 missatges des de la seva posada en funcionament, el passat 28 de març. Si es tenen en compte aquests missatges, l'augment en l'atenció registrat respecte de 2019 és del 16 per cent. La consellera ha ressaltat aquestes dades i ha aprofitat per agrair a les forces i cossos de seguretat la seva actuació durant el període de confinament. Així mateix ha agraït el suport rebut per part de tots els participants en el consell rector de l'IBDONA i ha recordat que la situació de risc per a les dones víctimes s'incrementa «a causa d'un confinament que les fa estar convivint amb l'agressor».

De fet, si es comparen les xifres de telefonades durant el període de confinament, destaca que durant la primera quinzena d'abril es varen realitzar un 21 per cent més de telefonades que durant la darrera quinzena de març. Aquestes dades indicarien que a mesura que s'allarga el confinament augmenta la violència cap a les dones i, presumiblement, també cap als seus fills i filles.

Major difusió del servei

A més, també s'ha de tenir en compte que durant l'estat d'alarma s'ha incrementat la difusió de les línies d'atenció les 24 hores i dels recursos que tenen a la seva disposició les dones víctimes de violència masclista, gràcies a acords als quals ha arribat l'IBDONA amb el col·legi d'administradors de finques i amb diferents cadenes de supermercats.

En primer lloc, es va signar un acord de col·laboració amb el Col·legi d'Administradors de finques de les Illes Balears per tal de millorar la capacitat de prevenció dels casos de violència masclista que es produeixen en el si dels domicilis familiars i obtenir així suport mutu per tal de detectar possibles casos en el si de les comunitats de propietaris amb les que es relacionin els administradors. En el marc d'aquest acord, s'han repartit cartells amb la informació dels telèfons d'atenció 24 hores a les finques que compten amb comunitat de propietaris

En segon lloc, es va arribar a un acord amb les cadenes de supermercats Híper Centro, Mercadona i Eroski, el qual ha implicat la col·locació de cartells amb aquesta informació a l'entrada i sortida dels 274 establiments que tenen repartits per totes les illes.

Mascareta 19

Finalment, l'IBDONA també ha posat en marxa la iniciativa "Mascareta" 19, en col·laboració amb el Col·legi de Farmacèutics de les Illes Balears. Amb aquesta campanya, les víctimes que se sentin vigilades o controlades o en una situació extrema poden anar a la farmàcia i demanar una mascareta 19. Quan així ho facin, la persona que les atengui telefonarà tot d'una al servei d'emergències 112 i es posarà en marxa el protocol d'actuació.

Amb aquest acord de col·laboració amb les farmàcies, es facilita que les dones en situació de confinament puguin alertar de la seva situació i obtenir ajuda en qualsevol farmàcia de les Illes. A la vegada, també es persegueixen els objectius de dissuadir els agressors i sensibilitzar la societat en general davant la violència masclista i afavorir així una actitud activa de rebuig.

Així mateix, també s'ha informat sobre les diferents accions de coordinació entre el Govern i altres entitats i institucions, com és el cas de les reunions que, de manera setmanal, s'han dut a terme amb tots els consells insulars, i s'ha tractat sobre el suport que, com a Govern, es dona a les entitats Metges del Món, Casal Petit i Creu Roja per donar suport a les dones que estan en situació d'especial vulnerabilitat.

El Consell Rector de l’IBDONA és el màxim òrgan de decisió de l’institut. La seva presidenta és la consellera de Presidència, Pilar Costa, mentre que la vicepresidenta és la directora de l’IBDONA, Maria Duran. També en formen part representants de tots els partits amb representació al Parlament; dels consells insulars; de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB); del Consell de Participació de les Dones; de diferents associacions de dones, i de les conselleries d’Educació, Universitat i Recerca; Salut; Model Econòmic, Turisme i Treball; i Presidència, Cultura i Igualtat del Govern de les Illes Balears.

Pel que fa al servei 24 hores, presta atenció tots els dies de l'any a les dones víctimes i a les persones del seu entorn més proper a través del telèfon 971 17 89 89 i de les telefonades desviades del 016, a més de la línia de WhatsApp 639 837 476. En el cas que a través d'aquest servei es denunciï una situació de perill, la telefonada es deriva a l'112. Per altra banda, també es du a terme el servei d'acompanyament, ja sigui per acompanyar la víctima a interposar una denúncia com per fer altres tràmits judicials. Finalment, en els casos d'atenció psicològica i jurídica, les peticions es deriven directamnent a les oficines de la dona existents a cada illa, on es pot dur a terme una assistència presencial.