torna

Detall de la notícia

Imatge 4119438

COVID-19:El proper dilluns es repartiran les targetes pre-pagament per a l'alumnat beneficiari dels ajuts de menjador

6.152 alumnes de totes les Illes tenen ajuts de menjador per raons socioeconòmiques

Les targetes es carreguen automàticament amb la quantitat corresponent als dies lectius

Els centres educatius seran els encarregats de fer el repartiment de les targetes a les famílies 

Es tracta del sistema més ràpid i segur de fer arribar aquests ajuts a les famílies més vulnerables

 

Aquest mateix matí han arribat les capses amb les targetes prepagament a la Conselleria d’Afers Socials i Esports i tan bon punt s’han rebut els funcionaris de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, treballen avui intensament per organitzar el repartiment de les 6.152 targetes prepagament destinades a suplir els ajuts de menjador per raons socioeconòmiques. 

Afers Socials i Esports ha invertit 375.000€  perquè, durant la primera quinzena de l’estat d’alarma, les targetes estiguin carregades amb 60€ euros cadascuna i ara ja es treballa per ampliar el crèdit per la segona quinzena d’estat d’alarma que es va aprovar ahir al Congrés dels Diputats.

Es preveu que demà divendres, entre les 9h i les 12 h, una empresa distribuïdora les faci arribar als centres educatius, de manera que dilluns, dia 30, amb cita prèvia i seguint les orientacions sanitàries i organitzatives de les instruccions que han rebut els equips directius, es puguin lliurar a les famílies. Les instruccions es poden consultar a la web de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca.

En total, es distribuiran 6.152 targetes: 5.453 a Mallorca, 434 a Menorca, 251 a Eivissa i 14 de Formentera. 

La solució definitiva adoptada per les Conselleries d’Educació, Universitat i Recerca i la d’Afers Socials i Esports respon a l’objectiu d’arribar de la manera més ràpida i eficient a les famílies més vulnerables i després de consultar altres entitats afectades com consells insulars, ajuntaments i centres especialment afectats.

Abans de decidir es varen estudiar diferents vies, com la de distribuir menjar a través de les mateixes empreses que fan el servei de càtering als menjadors escolars. Però aquestes empreses no estan preparades per fer el servei a domicili i no tenen capacitat per assumir aquest servei. Es va proposar el mateix a serveis semblants gestionats per ONG, que tampoc tenen capacitat en la situació actual de fer-se’n càrrec. 

Es planteja la possibilitat de fer transferències bancàries. A molts de centres no tenen els comptes bancaris de les famílies i en el cas de les més vulnerables o bé no tenen compte o, en ocasions, està embargat.

Finalment es planteja la possibilitat de fer servir targetes prepagament. Es tracta d’una possibilitat ràpida i pràctica perque l’entitat que proporciona la targeta, La Caixa, ja havia fet aquest sistema abans en un altre projecte d’àmbit social i hi havia molts d’establiments conveniats. Es descarta la possibilitat d’un cupó, que és el que fa servir València, perquè només es pot fer servir en un únic comerç. 

L’altra qüestió a decidir ha estat com fer arribar aquesta targeta a les famílies. La possibilitat d’enviar-la per correu es descarta ja que els correus domiciliaris no estan actualitzats i els centres amb més alumnat becat en situació de vulnerabilitat apunta que en molts de casos el domicili que figura als impresos no correspon al real. Amb la qual cosa, enviar-ho per correu perjudicaria precisament a les famílies més vulnerables.

L’única opció possible amb garantia d’arribar a tot l’alumnat, amb facilitat, rapidesa i seguretat, especialment pensant en no deixar enrere a les famílies més vulnerables, ha estat el de la targeta prepagament distribuïda des dels centres educatius. Els centres solen ser llocs propers a les famílies, perquè viuen a la zona, per tant es redueixen els desplaçaments, i , a més, coneixen les famílies i això facilita els tràmits. En el cas de centres tancats per CORONAVID-19 s’ha organitzat el repartiment a altres centres propers o espais municipals. 

Des del Govern es vol agrair la implicació dels centres educatius en donar resposta a una situació de primera necessitat amb la seva dedicació i capacitat de gestió. En especial a aquells equips directius que degut a les característiques específiques del seu entorn social s’han oferit des del primer moment perquè són conscients de les necessitats d’una part del seu alumnat i famílies.