torna

Detall de la notícia

Imatge 4076300

Substituir 30 minuts al dia de sedentarisme per 30 minuts al dia d'activitat física moderada i vigorosa es relaciona amb millor salut cardiovascular

El grup de Fisiopatologia Cardiovascular i Epidemiologia Nutricional (NUTRECOR) de l'IdISBa publica un article en una prestigiosa revista internacional sobre la relació entre el sedentarisme, l'activitat física i la salut cardiovascular.

Un equip liderat per l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa), ha realitzat un estudi per identificar com el sedentarisme i l'activitat física poden influir en el risc cardiovascular en l'edat adulta. Entre tots els comportaments analitzats, la substitució de 30 minuts de sedentarisme per 30 minuts d'activitat física moderada i vigorosa és el que mostra una relació més forta amb la prevenció de l'aparició de factors de risc per a la salut, com per exemple: el sobrepès i l'obesitat, el sucre en sang o el colesterol.

L'article ha estat publicat a la revista International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity, situada entre les 10 millors revistes del món en nutrició i dietètica. L'estudi, liderat per la Sra. Aina M Galmés-Panadés i la Dra. Dora Romaguera, es basa en les dades de 2.189 homes i dones, participants en el PREDIMED-Plus (Prevenció amb Dieta Mediterrània), amb edats compreses entre els 55 -75 anys amb sobrepès o obesitat i síndrome metabòlica, reclutats de 23 centres d'investigació de tot Espanya, incloent Balears. Es va prendre en consideració el temps dedicat pels participants de l'estudi, a hàbits de vida diferents: el temps sedentari, el temps d'activitat física (diferenciant activitat física lleugera - per exemple caminar a poc a poc, moderada - caminar ràpid, i vigorosa - córrer) i les hores de son. Per mesurar aquests hàbits es va utilitzar un acceleròmetre que registra els moviments que realitzaven en el seu dia a dia els participants, durant 7 dies. D'altra banda, la salut cardiovascular es va mesurar amb analítiques de sang i densitometries per conèixer la seva composició corporal.

D'acord amb els resultats de l'estudi, aquells homes i dones que passaven més hores al dia realitzant activitats sedentàries, com pot ser mirar la televisió, utilitzar l'ordinador, o desplaçar-se en cotxe o autobús, tenien més factors de risc cardiovascular que aquells que romanien menys hores a el dia sedentaris. A més, es van analitzar diferents combinacions d'hàbits de vida, i es va comprovar que la substitució de 30 minuts de sedentarisme per 30 minuts d'activitat física moderada i vigorosa mostrava una relació més forta amb la prevenció de l'aparició de factors de risc per a la salut, com per exemple: el sobrepès i l'obesitat, el sucre en sang o el colesterol.

Aquest estudi ha estat possible gràcies a la col·laboració de la investigadora de l'IdISBa, la Sra. Aina Galmés, amb la investigadora del Regne Unit, la Dra. Verónica Varela-Mato, de la Universitat de Loughborough durant una estada de 3 mesos de la Sra . Aina Galmés en aquesta Universitat.

"Hi ha pocs estudis sobre la relació que hi ha entre el sedentarisme i el risc de tenir una malaltia cardiovascular, i molt pocs que estudiïn aquesta problemàtica en població adulta amb sobrepès o obesitat i amb síndrome metabòlica. La síndrome metabòlica és un conjunt d'alteracions tals com el sucre en sang, colesterol o tensió arterial elevada que augmenten el risc de patir malalties de cor ", comenta Aina Galmés-Panadés, investigadora al programa PREDIMED-Plus de l'IdISBa. "A més de conèixer quins efectes negatius té el sedentarisme sobre la salut cardiovascular, hem volgut aprofundir en com seria possible revertir aquests efectes negatius, i sembla ser que substituint el temps de sedentarisme per temps d'activitat física moderada i vigorosa és la manera més efectiva per mantenir la salut cardiovascular ", afegeix la Dra. Dora Romaguera, Investigadora Principal de l'estudi PREDIMED-Plus de l'IdISBa/HUSE.

El sedentarisme, una mala companyia

Segons conclou la investigació, per mantenir la salut i la qualitat de vida en l'edat adulta és crucial seguir uns hàbits de vida saludables: invertir poques hores de sedentarisme, com pot ser mirar la televisió; realitzar activitat física, millor si es realitza a una intensitat moderada i vigorosa, i dormir les hores pertinents.

Referència
 

Isotemporal substitution of inactive time with physical activity and time in bed: cross-sectional associations with cardiometabolic health in the PREDIMEDPlus study.
Galmes-Panades et al. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity (2019) 16:137
https://doi.org/10.1186/s12966-019-0892-4