torna

Detall de la notícia

Imatge 3663181

Més de 45 científiques de les illes donen a conèixer la tasca investigadora de les dones en els centres educatius

Els consellers de Salut i d’Educació i Universitat, Patricia Gómez i Martí March, han participat avui a l’IES Bendinat en les xerrades investigadores “Científiques a l’aula” que amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nina en la Ciència (11 de febrer), i per segon any consecutiu, organitzen l’Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) i la Conselleria d’Educació amb la col·laboració de la Universitat de les Illes Balears.

Aquestes xerrades amb investigadores de diferents branques científiques es fan a diversos centres escolars de les Illes Balears per contribuir al foment de les vocacions científiques entre les nines i els nins, i fer visible la tasca investigadora de les dones.

Enguany són més de 45 les investigadores voluntàries que participen en aquesta iniciativa i més de 55 el nombre de centres que s’hi han inscrit, amb la qual cosa s’han superat les dades de l’any passat, en què varen participar 40 investigadores i 45 centres.

 “Amb aquestes accions volem promoure l’interès de les nines en les carreres científiques i tecnològiques relacionades amb el món de la salut. I això vol dir no només biòlogues i infermeres, farmacèutiques o metgesses... La cura de la salut del futur requerirà no només d’infermeres, metgesses, biòlogues i farmacèutiques,  sinó també de bioenginyeres, de científiques de dades, de bioinformàtiques…”, ha manifestat Patricia Gómez.

Martí March ha destacat que “des d’aquest Govern s’ha fet una aposta clara per la coeducació i l’equitat dins les aules i estam contents del resultat de les iniciatives que s’han impulsat. Tot i així, està clar que encara queda molt per fer per afavorir l’interès de tot l’alumnat, especialment les nines, per les matèries científiques. Actes com el d’avui ens ajuden a mostrar a l’alumnat que les dones també fan ciència”.

I és que les visites tenen per objecte proporcionar als nins i a les nines referents científics femenins, explicar-los el paper de la ciència i la recerca en la societat, demostrar als estudiants com s’utilitza la ciència en el “món real” i transmetre la idea que la ciència és una professió viable i emocionant.

Les científiques voluntàries expliquen als alumnes la seva experiència personal, per tal de fer visible la seva tasca, i combatre així estereotips i biaixos culturals que poden donar lloc a actituds negatives envers la ciència, amb l’objectiu de contribuir a lluitar contra la desigualtat de gènere en el camp de la ciència i la tecnologia.

I és que, d’acord amb un estudi fet a 14 països, la probabilitat que les estudiants acabin un grau, un màster i un doctorat en alguna matèria relacionada amb la ciència és del 18 %, 8 % i 2 %, respectivament, mentre que la probabilitat per als estudiants masculins és del 37 %, 18 % i 6 %.

A més, els estudis mostren també que les nines, a partir de 6 anys, comencen a considerar-se menys intel·ligents que els seus companys masculins malgrat que són elles les que destaquen en resultats acadèmics al llarg de tot el seu desenvolupament.

Aquesta activitat s’emmarca en la Plataforma 11F Balears, a la qual també pertany l’IdISBa, i que s’ha creat amb l’objectiu de valorar el paper de la dona en la ciència i la tecnologia.

L’any 2015, les Nacions Unides varen proclamar l’11 de febrer Dia Internacional de la Dona i la Nina en la Ciència, per denunciar la bretxa de gènere existent en el món de la recerca i aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa de les dones i les nines en la ciència.