torna

Detall de la notícia

La Direcció General de Consum recorda els drets dels consumidors i les obligacions dels comerços durant el període de rebaixes

La Direcció General de Consum de la Conselleria de Salut recomana una actitud responsable a l’hora d’aprofitar les ofertes del tradicional període de rebaixes d’hivern que comencen avui, 7 de gener, i es perllongaran durant els dos mesos següents.

Així, per treure el màxim profit a les rebaixes i fer un consum responsable, s’aconsella defugir del consumisme i comprar només allò que realment es necessita, per a la qual cosa convé planificar les compres i fer una llista abans d’anar de rebaixes.

Igualment, Consum recomana comparar el preu i la qualitat en diferents establiments, i recorda que tots els productes rebaixats han d’estar diferenciats de la resta i han d’incloure el preu original juntament amb el rebaixat o el percentatge de descompte.

Així mateix, la Direcció General de Consum recomana als consumidors sol·licitar informació al comerç sobre les condicions especials per a les compres durant aquest període, com ara el pagament amb targeta o les polítiques de canvis o devolucions, les quals han d’estar indicades expressament.

També és important conservar els comprovants de pagament, les etiquetes i les garanties, per poder-los utilitzar en cas d’haver de presentar una reclamació. En aquest sentit, Consum recorda que la garantia i el servei postvenda en la compra d’un article durant el període de rebaixes són exactament els mateixos que fora d’aquest període.

Pel que fa a les adquisicions per Internet en temps de rebaixes, el director general de Consum, Francesc Dalmau, aconsella comprar en pàgines segures i recorda que “són vigents els mateixos drets que quan es fa la compra de manera tradicional i han d’oferir les mateixes garanties que els que es compren a les botigues”.

Quant a les obligacions dels comerços, la Direcció General recorda que:

— Els venedors no poden adquirir els productes especialment per a la venda en rebaixes; han de ser articles que hagin estat a la venda abans a un preu superior.

— Els comerciants han d’indicar clarament el preu de venda anterior i el rebaixat, o bé hi ha de figurar el preu normal de venda i el percentatge de la rebaixa que s’aplicarà en el moment de la compra.

— Els preus de venda han de figurar tant en els aparadors com a l’interior del comerç.

— Els productes rebaixats han d’estar diferenciats d’altres tipus de vendes a preus inferiors dels habituals, com els articles en liquidació, els saldos o les ofertes especials. En cap cas, els productes que es venen en rebaixes no poden ser «saldos», és a dir, articles que presenten alguna tara o defecte en la fabricació.

— Els comerciants han d’acceptar els mitjans de pagament habituals -entre els quals hi ha les targetes de crèdit- i no poden carregar un percentatge superior per l’ús de targetes de crèdit ni rebutjar la compra per aquest sistema si habitualment és utilitzat en el seu comerç.

— Els comerços han d’indicar que hi ha fulls de reclamacions.

La Direcció General de Consum recorda que suposa una garantia per al consumidor escollir sempre empreses adherides al Sistema Arbitral de Consum.

Es pot trobar més informació a <portalconsum.caib.es> i les persones que necessitin assessorament individualitzat poden demanar cita prèvia al número de telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00.