torna

Detall de la notícia

Imatge 3583896

200 docents de 130 centres de Mallorca assisteixen a la Trobada de coordinadors/es de convivència i de coeducació

Una dotzena d’associacions i entitats han donat a conèixer  als docents els recursos dels que disposen per millorar la convivència i combatre les desigualtats de gènere
 
En els darrers tres anys el nombre d’alumnes víctimes d’assetjament ha baixat el 38’5% i el d’agressors el 45’7%

La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar (Convivèxit) han organitzat aquesta trobada que ha ajuntat a 200 coordinadors/es de convivència i de coeducació de 130 centres de Mallorca.

L’objectiu era donar-los a conèixer tots els recursos que tenen al seu abast perquè els puguin posar en pràctica i implementar així les accions necessàries per millorar la convivència i la coeducació.
 
Estudi de convivència escolar a les Illes Balears.
La directora de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar, Marta Escoda, ha presentat als docents l’Estudi sobre la convivència escolar a les Illes Balears en el que es constata que els programes de prevenció han augmentat i que de cada vegada es fomenta més la cohesió i el sentiment de comunitat als centres.

En l’Estudi sobre la convivència es destaca que en els darrers tres anys el nombre de víctimes d’assetjament ha baixat el 38’5 % i el d’agressors el 45’7%.  En canvi preocupa que en aquests darrers anys s’ha multiplicat per quatre el nombre de nins en risc d’aïllament social, és per això que Marta Escoda ha explicat que “hem de fer feina per formar i empoderar als docents perquè tenguin més eines d’educació emocional i ensenyin als alumnes a gestionar les noves tecnologies de la informació”.
 
Segons Marta Escoda “de cada vegada els docents saben detectar millor les situacions de desprotecció i d’abús o maltractament per això ara veim que un dels grans impactes que hem d’afrontar és el ciberassetjament”.
 
Un dels majors experts mundials en justícia restaurativa, Jean Schmitz, ha estat un dels conferenciants de la trobada i ha explicat que "en lloc d’imposar normes el que cal ensenyar als alumnes és a aprendre a conviure i a respectar-se”.
 
Una dotzena d’associacions i entitats han posat els seus recursos a disposició dels docents
L’Associació de famílies de menors transexuals, Chrysallis; l’associació LGTBI IB, Ben Amics; el Col·legi oficial de pedagogia i psicopedagogia de les Illes Balears; Enginyers sense fronteres; l’Associació de famílies en xarxa i actives, Feryaib; Artteràpia; Feminisme a l’Escola; Policies Tutors; el servei de coordinació i atenció a la diversitat sexual i de gènere de la conselleria de Presidència; la coordinació de sida i sexualitat de la conselleria de Salut; IBJove; i Palma Educa de l’Ajuntament de Palma han estat presents a la trobada de Mallorca.
 
Perspectives de gènere
Elena Quintana, mediadora i professora associada de la UIB ha explicat les conclusions del seu llibre “Coeducar i prevenir la violència de gènere en l’educació secundària obligatòria. Orientacions i recursos”, un estudi que vol donar instruments al professorat i als equips docents per treballar en la coeducació i la prevenció de la violència de gènere.


Cal recordar que en el curs 2017-2018 s’han incorporat elements referents a la violència masclista en el protocol d’assetjament entre iguals. El curs 2017-2018 s’ha implementat el programa de formació i transferència als centres educatius «Coeducació als centres educatius», en el qual han participat nou centres i un total de cent professors. Aquest programa s’ha tornat a convocar per al proper curs. També en el curs 2017-2018 s’ha organitzat un curs adreçat a docents sobre el protocol trans, en el qual han participat tots els organismes implicats i experts d’àmbit nacional.
 
Des del curs 2016-2017, 150 centres tenen programes de foment de la igualtat de gènere i 77 en tenen de relacionats amb la diversitat sexual i la prevenció de l’homofòbia.

El curs 2016-2017 es va implantar el Protocol de detecció, comunicació i actuacions per a alumnes transsexuals i transgènere als centres educatius de les Balears i també es va revisar el Protocol de prevenció, detecció i intervenció de l’assetjament escolar de les Balears per incloure-hi aspectes relacionats amb la violència de gènere.
 
A partir del curs actual tots els consells escolars de les Balears, tant de centres, com municipals i insulars, han de tenir una persona encarregada d’impulsar mesures educatives per fomentar la igualtat real i efectiva entre homes i dones i la prevenció de la violència masclista i de fer el seguiment d’aquestes mesures.
 
Cal recordar que dia 30 de novembre es celebrarà la Trobada de coordinadors/es de convivència i de coeducació de Menorca; i el proper dia 4 de desembre la d’Eivissa.