torna

Detall de la notícia

Imatge 3527182

Sóller tindrà la seva nova llotja abans de l'estiu de 2019

La presidenta del Govern, Francina Armengol, ha participar a Sóller a l’acte d’inici de les obres de la futura llotja del port, que serà una realitat abans de l’estiu de 2019. “Amb aquest projecte”, ha recordat la presidenta,  “es dona resposta a una reivindicació històrica de la confraria de pescadors i del municipi”. “Avui demostram que aquest Govern compleix amb la paraula donada, que és un govern de fets”, ha afegit.
Des de 2005, aproximadament, en el marc de la reforma del port, hi havia el compromís de construir una nova llotja per als pescadors. Es feren distints projectes, se cercaren diferents ubicacions i, per circumstàncies diverses, no s’ha duit a terme fins a aquesta legislatura. Ports de les Illes Balears ha rescatat més de 4.300 metres quadrats de sòl que tenia cedits en concessió al club nàutic per destinar-los a ús públic. S’ha arribat a un acord que així ho ha permès i ara la prioritat és convertir la zona en un espai públic.
A l’acte hi han assistit també els consellers de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, i de Medi Ambient, Vicenç Vidal; a més del batle de Sóller, Jaume Servera; el director general de Ports i Aeroports, Xavier Ramis, i el gerent de Ports de les Illes Balears (Ports IB), Pere Puigdengoles, que han participat en la signatura del document de replanteig, pas previ al començament de les obres, el proper dijous.
El projecte de la futura llotja consta d’un únic edifici i de la urbanització de l’espai que l’envolta, a més d’aparcaments. L’objectiu és que el conjunt que es formi entre aquest edifici i la resta de la Concessió Marina Tramuntana (part que s’explota en concessió pel club nàutic) ofereixi un aspecte formal similar visualment.
Per això, les dues intervencions, a la part pública del port i a la que pertany a la concessionària, s’aborden pràcticament al mateix temps.
La llotja dels pescadors tindrà tres àrees diferenciades: una zona per a l’activitat de pesatge i venda, acompanyada dels espais auxiliars necessaris (càmera i magatzem de gel). En una altra part es destinarà a magatzem de xarxes per als pescadors i, en una tercera, s’ubicaran l’oficina, el vestidors i els banys.
Tal com preveu el projecte, la zona que separa l’àrea de venda de la resta estarà diferenciada amb un passadís d’accés a l’aire lliure. L’actuació es complementa amb l’adequació d’un aparcament públic en superfície que delimitarà l’àrea amb el començament de la zona de concessió.
Quant a jardineria, el projecte inclou també un tractament paisatgístic amb buguenvíl·lies a l’entrada i un bosc virtual de palmeres washingtònies en la zona de l’aparcament que, a la vegada, funcionaran com a elements d’ombra. L’espai es complementarà amb un conjunt de tamarindes ordenat a partir d’elements de mobiliari urbà.
Pel que fa l’enllumenat, Ports de les Illes Balears modificarà tot el sistema actual: canviarà la xarxa de baixa tensió i instal·larà noves torretes de connexió al subministrament elèctric dels vaixells del port, i substituirà totalment l’enllumenat públic.
D’aquesta manera, Ports de les Illes Balears recupera espai i s’incrementa fins a 131.882 euros el cànon anual que li ha de pagar la concessionària.
De manera quasi simultània, la concessionària executarà el seu projecte, amb una inversió de prop de 3 milions d’euros, que recull la construcció de tres edificis, dels quals el principal serà el del club nàutic.