torna

Detall de la notícia

Imatge 3310564

La conselleria de Salut inicia una campanya en el Dia Nacional de l'Atenció Primària per difondre els seus valors

La proximitat, l’accessibilitat, l’eficiència i la resolució són alguns dels valors de l’atenció primària, que resol el 90 % dels problemes de salut de la població.

Demà té lloc la I Jornada d’Atenció Primària de Mallorca, en què es reflexionarà, entre d’altres, sobre l’estat actual i el futur d’aquest nivell assistencial

Proximitat, accessibilitat, eficiència i resolució. Aquests són alguns dels valors que defineixen l’atenció primària i que el Servei de Salut pretén difondre entre la població per tal de donar a conèixer la importància d’aquest nivell assistencial, que resol el 90 % dels problemes de salut de la població. Per aquest motiu avui, Dia Nacional de l’Atenció Primària, es llança una campanya informativa que consisteix en difondre cartells i fullets als centres de salut i a les unitats bàsiques de salut i missatges a les xarxes socials (a Twitter amb les etiquetes #APalteucostat i #ElValordeAP).
 
La campanya també incideix en la importància de la tasca que els professionals de l’atenció primària desenvolupen al centre de salut, al domicili del pacient i a la mateixa comunitat. Estructurada en quatre fases, destaca el paper de l’atenció primària també en l’educació i en la promoció de la salut, ja que des de 2015 es fa un esforç per potenciar l’oferta d’activitats d’educació per a la salut i comunitàries a fi de donar resposta a la població amb la participació dels ciutadans: les rutes saludables, el Programa del Pacient Actiu, les campanyes per combatre el tabaquisme, l’elaboració de mapes d’actius i els grups de cuidadors en són alguns exemples.
 
Les fases de la campanya s’estructuren així:

• Fase 0 i fase 1: es pretén incidir en el paper protagonista de l’atenció primària per mantenir la salut de la població i oferir dades que ho demostren.
• Fase 2: incidirà en l’ús racional dels recursos, amb missatges sobre autocures, sobre demanar cita i sobre l’ús racional dels serveis d’urgències, tant els de l’atenció primària com els de l’atenció hospitalària.
• Fase 3: s’incidirà a destacar la tasca dels professionals i el treball en equip, per mitjà d’imatges de professionals reals en diferents situacions de la pràctica habitual.
 
A més, demà tendrà lloc al Parc de Tecnologies Ambientals de Mallorca (TIRME) la I Jornada d’Atenció Primària de Mallorca, on es reflexionarà sobre l’estat actual i el futur d’aquest nivell assistencial, es potenciarà la participació activa de la comunitat i es mostrarà l’aplicació de noves eines de consulta, entre d’altres qüestions.
 
Aposta del Govern de les Illes Balears per l’atenció primària
Des de començament de la legislatura, el Servei de Salut ha apostat per l’atenció primària com a eix del sistema sanitari, amb un increment anual de la dotació pressupostària, ja que s’ha arribat a destinar-hi gairebé el 24 % del pressupost del Servei de Salut. Aquest compromís s’ha plasmat en diverses accions, com ara la millora de les infraestructures, dels recursos humans i dels recursos tecnològics, l’aposta per l’educació i la promoció de la salut, l’augment de les activitats formatives i de recerca i la implicació decisiva en l’estratègia de cronicitat, entre d’altres. Aquestes són algunes de les acciones que s’han duit a terme:

• El Pla d’infraestructures de l’atenció primària que el Servei de Salut ha dissenyat preveu actuacions de reforma o construcció a tretze centres de salut i deu unitats bàsiques de salut.
• Promoure la millora i l’adequació del suport tècnic i la tecnologia també ha estat un dels objectius del Servei de Salut. El pla de renovació tecnològica pretén dotar els centres de salut de la tecnologia necessària per augmentar-ne la resolutivitat (adquisició de retinògrafs digitals, dermatoscopis, ecògrafs…).
• Durant l’any 2017 s’han fet més de 1.400 activitats d’educació per a la salut i comunitàries, el 78 % de les quals, aproximadament, han estat a càrrec de personal d’infermeria, el 12 % a càrrec de personal mèdic i el 10 % a càrrec d’altres professionals (fisioterapeutes, personal administratiu, treballadors socials, mediadors interculturals, etc.). Hi destaquen les activitats duites a terme als centres educatius, seguides dels grups per a la deshabituació tabàquica i dels grups per a cuidadors.
• L’atenció primària és un dels eixos principals en l’Estratègia de Cronicitat impulsada per la Conselleria de Salut. En aquest nivell assistencial és on s’identifiquen els pacients crònics, s’estableix un pla de cures coordinat amb els professionals hospitalaris, se’n fa el control i el seguiment de cadascun i s’activen els suports necessaris en l’entorn comunitari i a les escoles.
• Facilitar les activitats formatives i de recerca té una importància vital perquè els professionals puguin millorar les capacitats i actualitzar coneixements. En els darrers anys ha augmentat l’oferta de formació a l’atenció primària. A més, amb relació a la recerca, 53 dels 58 centres de salut participen en projectes d’àmbit estatal i internacional.
• El nostre sistema de recepta electrònica és un dels millors sistemes de tot l’estat, ja que genera un alt grau de satisfacció dels usuaris, tant els pacients com els professionals. L’estiu que ve la interoperabilitat amb altres comunitats autònomes serà una realitat; és a dir, qualsevol ciutadà de les Illes Balears podrà recollir a qualsevol oficina de farmàcia de la Península un medicament prescrit amb el nostre sistema de recepta electrònica. I els usuaris de la sanitat pública procedents d’altres comunitats autònomes també podran fer el mateix a les Illes Balears.
 
Finalment, és important destacar l’activitat individual de l’atenció primària en el darrer any: s’hi varen atendre 7.315.589 consultes als centres de salut: 3.776.817 visites a les consultes de medicina de família, amb una mitjana de 30 per consulta i dia; 2.891.344 visites a les consultes d’infermeria, amb una mitjana de 18 per consulta i dia; i 647.428 visites a les consultes de pediatria, amb una mitjana de 21 per consulta i dia. Pel que fa a l’atenció domiciliària, es varen fer un total de 164.979 visites, 34.389 de les quals a càrrec de personal mèdic i 130.590 a càrrec de personal d’infermeria.