torna

Detall de la notícia

Imatge 3277068

La Conselleria de Cultura participa a la fira MIA Photo de Milà amb 4 fotògrafs de les Illes Balears

Els fotògrafs de les Illes Balears Beatriz Polo Iañez, Marta Pujades, Toni Amengual i Tomeu Coll participen a la vuitena edició de la fira MIA Photo Fair, a Milà (Itàlia), que es duu a terme des d’aquest dijous 8 al 12 de març. Participen en el projecte Jo i nosaltres. Exploracions identitàries, organitzat per la Conselleria de Cultura, Participació Esports a través de l’Institut d’Estudis Baleàrics. La participació de les Illes Balears respon a la invitació per part de MIA Photo Fair a través de la seva guest curator, Mónica Álvarez Careaga, la comissària del projecte.

 
L’Institut d’Estudis Baleàrics presenta a Milà una exposició integrada per quatre projectes individuals, seleccionats a partir de la convocatòria oberta d'un visionat realitzat a Palma coincidint amb l'última edició de la Nit de l’Art.

El projecte Jo i nosaltres. Exploracions identitàries reconeix la imatge fotogràfica com a dispositiu privilegiat amb el qual l'artista interpel·la el subjecte individual i les seves relacions amb la identitat social.

Dos dels projectes aborden la identitat des de diferents contextos. La sèrie Badlands: A Handful of Bones, de Tomeu Coll, retrata la formació d'identitats locals relacionades amb l'entorn més proper. Contràriament, Beatriz Polo Iañez, en el seu projecte Los que van y vienen, ha viatjat per nombrosos països rastrejant l'impacte emocional de l'emigració econòmica en els espanyols expatriats.

Les obres videogràfiques de Marta Pujades Selfie i Carmí aborden la qüestió de la identitat individual a través de la pròpia representació i de l'assumpció de les expectatives de gènere en les dones, qüestions que coincideixen en la peça Girl on Fire en què utilitza la figura de Joana d'Arc per a la construcció de la identitat nacional francesa. La qüestió de les creences religioses també s'explora a DeVotos, la sèrie de fotografies de Toni Amengual en les quals es retraten els assistents als mítings de les campanyes polítiques del PP i del PSOE.

L'obra d'aquests quatre artistes de les Illes Balears ens permet observar diferents lògiques de construcció del subjecte (el retorn reflexiu que un efectua sobre si mateix i que, freqüentment, es manifesten en la imatge corporal, o el lloc on habita, els objectes dels quals s'envolta, etc. ). A través de les obres d’aquests projectes ens demanam quines són les lògiques d'acció, les decisions i conductes que configuren les nostres relacions amb els altres, integrats en grups, comunitats, nacions; i, finalment, quines són les expectatives socials que vehiculen les imatges fotogràfiques en un context de sobre excés de la fotografia, on es produeix un contrast entre les imatges que conservam, que tenen a veure amb les aspiracions, i les que interessen als artistes, en les quals document i fantasia conflueixen.

ARTISTES

Tomeu Coll (1981) afronta la fotografia com una manera d'escapar del món i, al mateix temps, d'estar en contacte amb les seves realitats. Coll ha desenvolupat la seva carrera als Estats Units, col·laborant amb fotògrafs americans com Donna Ferrato, i desenvolupa un projecte fotogràfic que destaca la capacitat resistent, la dignitat i la unicitat dels individus en contextos extrems o en les perifèries properes, com en la seva sèrie Badlands, dedicada a una comarca rural propera a Palma, com és el Pla de Sant Jordi, d'on és ell.

En la pràctica artística de Beatriz Polo Iañez (1976) destaquen el dibuix i la fotografia com a mitjans predilectes. La seva obra en suport fotogràfic mostra de manera subtil i mancada de retòrica els esquinçaments del món actual, caracteritzat pel canvi permanent, els desplaçaments i la reformulació constant de la identitat individual. Polo Iañez ha participat a PhotoEspaña (Madrid), en la Triennial of Photography d'Hamburg i en el Festival d'Art Contemporani de Saltillo, a Mèxic.

Influïda per la crítica feminista, Marta Pujades (1990) explora els processos de construcció de les identitats individuals, col·lectives o objectuals i com aquestes es canalitzen a través de representacions visuals, interessant-se especialment per les noves derives del retrat. L'estatut de la imatge, la mirada, la percepció o les experiències relacionals conflueixen en els seus projectes transdisciplinars, que han estat mostrats a Alemanya, Mèxic, Israel i Espanya.

Toni Amengual (1980) és un activista visual que cerca impactar en l'espectador d'una manera immediata. No està subjecte a l'actualitat sinó que rastreja els seus propis temes (el matrimoni, la solitud de la urbs contemporània, la corrupció política, les armes…) i els tracta amb un estil de fort clarobscur, tan polaritzat com la societat actual. Present en destacades col·leccions, com el MoMA de Nova York i el CCCB de Barcelona, els seus fotolllibres Pain i DeVotos han rebut nombrosos premis i reconeixements.

COMISSÀRIA

Mónica Álvarez Careaga és historiadora de l'art per la Universitat d'Oviedo i museòloga per l’École du Louvre (París). El seu treball com curadora s'ha centrat en les relacions entre la identitat, l'arquitectura i l’àmbit domèstic, amb especial atenció al dibuix i la fotografia. Ha comissariat nombroses mostres individuals d'artistes com Candida Höfer, Cang Xin, Pedro Barateiro, Carlos Bunga, Ellen Kooi, Georges Rousse, Wolf Vostell, Rosa Muñoz o Concha García i col·lectives a Espanya, Portugal, Itàlia, Alemanya, Polònia, Bèlgica, els Estats Units, la Xina i el Japó. Directora del Festival Miradas de Mujeres el 2014, ha desenvolupat projectes comissariats a ARCO Madrid, Art Lisboa, Swab Barcelona, Set Up Bologna i Art Beijing. Actualment dirigeix la fira Drawing Room Madrid, on recentment l’Institut d’Estudis Baleàrics hi va participar amb la col·lectiva “Islas de dibujo: trazos comunes” amb els artistes illencs Andreu Maimó, Astrid Colomar, Bel Fullana, Dolores Sampol, Joan Cortés, Mari Jo Ribas, Nuria Román, Ricard Chiang, Teresa Matas i Adrián Martínez.
 
MIA Photo Fair és una de les tres fires de fotografia europees més importants, al costat de Paris Photo i Photo Basel. La fira es beneficia d'una cultura local molt dinàmica, interessada per les noves propostes de la fotografia i la imatge en general, lligada amb els àmbits de la moda i l'art contemporani. Aquest 2018 celebra la seva vuitena edició, organitzant nombroses activitats paral·leles amb els experts internacionals que convoca, com són visionats de portfolis, organització de premis internacionals, etc.