torna

Detall de la notícia

Imatge 3157075

280 assistents i 57 ponents al Congrés de convivència, innovació i benestar escolar: més enllà de la teoria organitzat pel Convivèxit

El conseller d’Educació i Universitat, Martí March, acompanyat del director general d’Innovació i Comunitat Educativa, Jaume Ribas, i de la directora de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar (Convivèxit), Marta Escoda, han presentat avui matí el Congrés de Convivència, Innovació i Benestar Escolar: més enllà de la teoria que es celebrarà el 24 i 25 de novembre a l’edifici Jovellanos de la UIB.
 
El conseller ha destacat la feina de l’Institut de Convivència i Èxit Escolar des de principi de legislatura que es plasma en aquest congrés de dimensió estatal en el que hi ha tant la reflexió teòrica com la dimensió pràctica sobre la convivència “fer que els centres tenguin unes normes de convivència és essencial per a millorar el funcionament dels centres, el rendiment educatiu i les relacions amb les famílies”. Per la seva banda, Jaume Ribas ha destacat el fer que des de Convivèxit s’ha fet una aposta clara per treballar la prevenció “es du una línia de feina des de fa dos anys amb els protocols d’assetjament escolar, disfòria de gènere i posteriorment per actualitzar els plans de convivència dels centres i obrir línies de formació per treballar la prevenció des de la convivència i evitar situacions perjudicials per a l’alumnat i els centres”.
 
El congrés pretén ser un punt de trobada teòrica i pràctica per afavorir la millora de la convivència als centres educatius i comptarà amb la participació de 280 assistents de les illes i també de la resta de l’Estat. En total es preveuen 26 tallers amb 57 ponents, en els que es combinaran l’exposició d’experts de gran reconeixement en el món educatiu, amb experiències innovadores de 21 centres de les Illes Balears i la participació de 25 serveis i entitats que treballen en la millora de la convivència escolar.  
 
L'objectiu principal d’aquesta iniciativa és promoure un escenari de trobada entre responsables de convivència, professorat, equips directius, famílies, alumnes, agents locals, sectors professionals i institucions vinculades a la promoció de la convivència escolar. D'aquesta forma es vol donar a conèixer les tendències teòriques i pràctiques educatives que influeixen en una bona convivència, identificar pràctiques i recursos per a la millora de la qualitat educativa i de la convivència, intercanviar coneixements i compartir experiències. En aquest sentit, Marta Escoda, ha destacat que “cada vegada hi ha més centres amb programes preventius i específics. Els mateixos centres demanen mes formació i jornades on mostrar les experiències i aprendre d’altres i nosaltres hem volgut fer això, reunir una mostra d’experiències, n’hi ha moltes més, i les hem combinat amb la part teòrica. Encara que sobretot el congrés té una part pràctica i vivencial”
 
De fet els tallers són d’una ampla diversitat i abasten qüestions com les pràctiques restauratives, la cohesió de grups, els cibermentors, la igualtat, la identitat sexual, l’educació emocional, la competència social, la prevenció de l’assetjament, el mindfulness a l’aula, aprenentatge basat en projectes, la resiliència escolar o l’absentisme, entre d’altres.
 
Entre els experts participants es troben: José Maria Avilés, professor d’ESO i investigador de la Universitat de Valladolid, expert en bullying; Jordi Collell i Carme Escudé, mestres, psicòlegs i autors del qüestionari CESC (­Conducta i  Experiències Socials a Classe) ; Jordi Grané professor i director del màster de Mediació i Gestió de Conflictes a la Universitat Ramon Llull i la Universitat Autònoma de Barcelona i especialista en gestió de conflictes, resiliència, accions generatives i apreciatives; Mercè Pena, mestra i formadora en educació sistèmica; Vicenç Rullan, impulsor de les pràctiques restauratives a les Illes Balears...
 
També es preveu mostrar les experiències d’alumnes ajudants als IES Es Puig de Sa Font, el Josep Font i Tries i el CEIP Gabriel Comes i Ribes; les d’aprenentat-servei i comunita educativa del CEIP Puig de Sóller i l’IES Guillem Colom Casesnoves; les d’educació emocional del CEIP Gabriel Vallseca i Margalida Florit; les de metodologies innovadores dels CEIP Robines i Rafal Vell i dels IES Binissalem i Sa Blanca Dona; de participació i comunicació amb les famílies del CEIP Es Puig de Lloseta; i les de mediació escolar del l’IES Bendinat.
 
Es pot consultar el programa i tota la informació sobre el congrés a: http://www.uibcongres.org/convivencia/