torna

Detall de la notícia

Imatge 3155397

La Direcció General de Consum recomana planificar les compres i extremar la precaució davant l'esdeveniment del "Black Friday"

Atesa la proximitat de l’esdeveniment d’origen nord-americà denominat “Black Friday”, en el qual determinats comerços ofereixen descomptes especials en els seus productes, la data oficial del qual enguany és el proper 24 de novembre —tot i que moltes botigues, físiques i en línia, llancen ofertes dies abans— la Direcció general de Consum recomana:

-    Fer una llista prèvia dels productes necessaris per no gastar més del que s’ha previst. Les ofertes i els descomptes atractius poden fomentar el consum. No us deixeu endur per l’emoció, les presses i l’angoixa. Comparau els preus habituals dels productes que heu afegit a aquesta llista per comprovar que el descompte aplicat és real.

-    Comparau diferents marques i companyies per saber les característiques que ofereixen en productes similars i quin s’ajusta més bé al que cercau.

-    Llegiu detingudament la publicitat del producte que voleu adquirir i guardau-la, ja que pot ser útil a posteriori. La publicitat forma part del contracte i, per tant, obliga a  qui l’anuncia.

-    Demanau i conservau el tiquet de compra o factura, ja que és la vostra garantia. Demanau sobre la possibilitat de canviar l’article. Recordau que l'establiment no té l'obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, llevat que així ho anunciï.

-    Encara que sigui un període d’ofertes especials, l’establiment està obligat a oferir el mateix servei postvenda: una retallada en el preu no implica una retallada en els drets del consumidor. Els productes oferts tenen les mateixes garanties legals de sempre.

Si es tracta d’una compra electrònica:

-    Comprau en llocs segurs. La “s” en una adreça web “https” en lloc de “http” significa lloc segur. Una altra forma d’identificar una pàgina segura és l’aparició en la pantalla d’un cadenat tancat o una clau —si es clica dos pics sobre el cadenat o la clau, apareixerà informació sobre el certificat de seguretat.

-    Comprovau el preu original del producte, si inclou l’IVA i si té despeses d'enviament o no, de manera que es pugui identificar quin és realment el descompte que es fa.

-    Assegurau-vos de poder identificar el responsable de la pàgina web o entitat proveïdora (nom, domicili, CIF).

-    Recordau que disposa del dret de desistiment, del qual us han d’haver informat. Això permet, sense necessitat d’al•legar cap motiu, cancel•lar el contracte durant un termini mínim de 14 dies naturals des del dia de la recepció del producte.

-    Guardau una còpia de les operacions de compra que heu fer. En acabar l’ordre de compra ha d’aparèixer una pàgina que resumeix l’operació (és aconsellable que us en quedeu una còpia, fins i tot en el cas que es produeixi algun tipus d’incidència o operació fallida per error informàtic).

La Direcció General de Consum anima a tenir en compte altres elements en la compra dels productes, com ara exemple valorar si en la producció s’han tengut en compte criteris de sostenibilitat, els efectes sobre el medi ambient, si l’etiqueta té informació mediambiental, si està fet amb materials reciclables, l’embalatge, impremta ecològica, etc.

I recordau:

—    Totes les empreses han de disposar de fulls oficials de reclamació/denúncia.
—    És una garantia escollir una empresa adherida al sistema arbitral de consum.


Per a més informació:

Oficines de la Direcció General de Consum:

- Palma: 971 78 49 96
- Maó: 971 36 04 26 / 971 36 87 03
- Eivissa: 971 30 67 00 / 971 30 67 64

- Sistema de cita prèvia obligatòria

 Xarxes socials: @IBConsum
Telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00
Adreça electrònica: consultesconsum@dgconsum.caib.es