torna

Detall de la notícia

Imatge 3060010

Les Illes Balears són capdavanteres a l'Estat en recàrrega de vehicles elèctrics, amb 300 punts repartits per totes les illes

Les Illes Balears ja compten amb 300 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, fet que les converteix en la comunitat autònoma de l'Estat amb més instal·lacions d’aquest tipus en relació amb la població. Entre 2015 i 2018, la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha invertit 1.530.000 euros per subvencionar els punts de recàrrega a través dels ajuntaments illencs mitjançant la firma del conveni MELIB (Mobilitat Elèctrica a les Illes Balears).
 
Aquest conveni es tradueix en importants avantatges per als usuaris dels cotxes elèctrics, com la recàrrega gratuïta durant dos anys, l’aparcament de franc en la zona blava i un descompte de fins al 75% en l’impost de vehicles de tracció mecànica.
 
La presidenta del Govern, Francina Armengol, ha destacat aquestes dades durant la seva visita a l'exposició “Vehicle elèctric: prova'l”, que està emmarcada en els actes de la Setmana de la Mobilitat Sostenible a Palma. “Una de les prioritats del Govern és incloure les energies netes a la mobilitat i per això feim una aposta clara pel vehicle elèctric”, ha indicat la presidenta. Així mateix, Armengol ha recordat que les polítiques del Govern s'encaminen cap a l’abandonament progressiu de les energies fòssils: “per això acabarem la legislatura amb el tren electrificat, amb un canvi cap a la mobilitat sostenible i cap a un impuls del transport públic”, ha dit. També ha destacat el Pla de Transició Energètic i ha agraït l'esforç que fan els ajuntaments a l'hora d'habilitar els punts de recàrrega per a vehicles elèctrics en els municipis respectius.
 
La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat també ha encetat altres actuacions per donar suport a la mobilitat elèctrica, com la línia d’ajuts per al sector del taxi, que subvenciona la compra de vehicles elèctrics o híbrids, a més del compromís del Govern de comprar cotxes elèctrics quan s’ha de renovar la flota. En la mateixa línia, s’està estudiant un projecte d’incorporar punts de recàrrega de vehicles elèctrics a les estacions de servei i grans superfícies.
 
Quant als autobusos de transport públic, el passat mes d’agost varen començar les proves del bus elèctric a la xarxa TIB per analitzar el comportament dels vehicles en línies de diferent orografia i validar l’autonomia real d’aquests autobusos en diferents condicions, com una alta ocupació i molta calor.
 
La intenció del Govern és que quan es faci la nova concessió del TIB, prevista el gener de 2019, s’hi incloguin autobusos elèctrics. Amb aquest objectiu, s’han d’instal·lar punts de recàrrega a la via pública, que s’anomenen pantògrafs. Els concessionaris que operin amb aquestes línies utilitzaran el sistema de “recàrrega d’oportunitat”, és a dir, que es connectaran a principi i a final de la línia per recarregar i poder continuar el viatge.
 
La preinstal·lació elèctrica de sis punts de recàrrega, que van a càrrec del Govern, costaria devers 200.000 euros per cada pantògraf. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha demanat que aquesta inversió es financiï a través de l’Impost de Turisme Sostenible, ja que aquesta actuació es preveu en el tercer objectiu prioritari del Pla d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2017.
 
En l’àmbit de la mobilitat elèctrica, també s’ha de destacar l’electrificació total de les línies de tren de Mallorca. Tant l’electrificació des de l’estació de l’Enllaç fins a Manacor com fins a sa Pobla seran una realitat l’estiu que ve. Amb aquesta millora, el servei de tren serà més confortable, més ràpid i, en el cas de Manacor, es podran augmentar les freqüències. S'ha de destacar que totes les actuacions relacionades amb la mobilitat elèctrica, tant les ajudes per a punts de recàrrega, com l'electrificació del tren estan cofinançats amb fons de la Unió Europea.
 
La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat està elaborant el nou Pla Director de Mobilitat, que es marca com a objectius millorar el transport públic, augmentar-ne l’ús, reduir els desplaçaments en vehicle privat, potenciar la utilització de la bicicleta, reduir la contaminació i el consum energètic, a més de disminuir la sinistralitat