Logo del Govern de les Illes Balears

Detall actualitat informativa


Recerca Avançada

Actualitat informativa

Dia i hora d'emissió: 2017-02-06, 14:59:00
Tipus de comunicat: Nota Informativa
Emissor: Presidenta

El rescat del túnel de Sóller costarà 15,4 milions i serà gratuït a partir de l’1 de setembre

El Govern de les Illes Balears aportarà 4,1 milions d’euros, que es destinaran al manteniment de la infraestructura

La presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, i el president del Consell Insular de Mallorca, Miquel Ensenyat, han anunciat el rescat del túnel de Sóller, que durà a terme la institució insular amb la col·laboració de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears.
 
També han assistit a la presentació el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons; la consellera insular de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, i el director insular d’Infraestructures i Mobilitat, Joan Cifre.
 
Armengol ha ressaltat la importància d’aquesta mesura «que posa fi a una injustícia històrica» perquè «durant anys els ciutadans de les Illes han assumit el pagament de la seva butxaca d’un servei que ha de ser responsabilitat de les institucions».
 
En aquest sentit, la presidenta ha recordat que l’executiu ha destinat, des del 2003, més de «18 milions d’euros a subvencions», a la vegada que ha agraït al Consell Insular de Mallorca «la iniciativa de rescatar el túnel de Sóller, el més car de tot Espanya», la qual cosa permetrà «a partir d’ara, el trànsit lliure i sense pagament a qualsevol via pública de la comunitat».
 
«L’entesa entre institucions —ha volgut recordar la presidenta— ha permès fer realitat el rescat, en què el Govern s’ha implicat amb una aportació de 4,1 milions d’euros per contribuir a sufragar el manteniment del túnel que haurà de dur a terme el Consell» des del moment en què assumeixi la gestió de la infraestructura.
 
Ensenyat ha destacat que el rescat resol una situació d’injustícia que presenta «tot un seguit de greuges per als residents, però també per al teixit empresarial solleric» i que el moment per fer-ho era «ara, perquè ningú no assegurava que es tornàs a produir una pròrroga en el contracte amb l’empresa concessionària amb l’excusa de fer més inversions que són necessàries, però que s’han de plantejar des del Consell i amb el mateix procediment que se segueix amb la resta d’infraestructures, a través del conveni de carreteres o per mitjà de finançament general».
 
L’import total que s’haurà de pagar per rescatar el túnel de Sóller serà de 15.442.849,39 milions d’euros. Aquesta quantitat sorgeix d’un informe pericial, avalat pels tècnics i juristes del Consell Insular de Mallorca. L’informe ha avaluat les inversions efectuades que s’han pogut amortitzar i el lucre cessant, allò que deixarà de guanyar la concessionària durant els anys en què no podrà continuar explotant la infraestructura.
 
Les barreres del túnel s’aixecaran el pròxim 1 de setembre de 2017.
 
Aportació del Govern de les Illes Balears
 
La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat aportarà 4,1 milions d’euros al Consell en concepte de manteniment de les instal·lacions. L’aportació del Govern es farà a través de subvencions anuals de 687.500 euros des d’enguany fins al 2022, quan s’arribarà a la quantitat de 4.125.000 euros. La totalitat d’aquests ingressos es destinarà al manteniment de la infraestructura.
 
Cal recordar que des de l’any 2003, el Govern balear ha estat aplicant una subvenció als residents de Sóller, Fornalutx i Escorca que consisteix en el pagament de l’import de fins a 1.000 peatges anuals per persona.
 
El cost aproximat d’aquesta subvenció és d’1,5 milions d’euros anuals. La subvenció es mantindrà fins al moment de l’alçament de les barreres.
 
El túnel de Sóller
 
Aquesta infraestructura es va inaugurar el 19 de febrer de 1997. Suposava un gran pas per connectar la ciutat de Sóller amb la de Palma, atès que es reduïa el temps del trajecte i no era necessari transitar per la carretera del coll de Sóller. La intensitat mitjana diària (IMD) és de 9.500 vehicles, segons les dades de 2015.
 
El túnel es troba al quilòmetre 17 de la carretera Ma-11 (Palma-Port de Sóller). La longitud de la infraestructura és de 3.023 metres. L’empresa concessionària actual és Túnel de Sóller, SA, que pertany al grup Globalvía Infraestructuras, SA.
 
El juny de 2006, el Ple del Consell va decidir augmentar la concessió, que inicialment era de 28 anys, en cinc anys i sis mesos. La causa d’aquest increment va ser una sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears que donava dret a l’empresa a una indemnització de 7,4 milions d’euros. Si no es dugués a terme el rescat, la concessió acabaria el juny de 2022.
 

Imatges adjuntes

  • En aquest reunió Govern i Consell han consensuat el rescat del túnel de Sóller, que serà gratuït a partir de l'1 de setembre

    En aquest reunió Govern i Consell han consensuat el rescat del túnel de Sóller, que serà gratuït a partir de l'1 de setembre
  • La presidenta Armengol i el conseller Pons amb el president del Consell de Mallorca

    La presidenta Armengol i el conseller Pons amb el president del Consell de Mallorca
  • Govern i Consell de Mallorca han tractat el tema del túnel de Sóller

    Govern i Consell de Mallorca han tractat el tema del túnel de Sóller
  
Mapa  -  RSS
© Govern de les Illes Balears