21 septiembre 2019 Consejería de Movilidad y Vivienda

El TSJIB valida el Pla Insular de Transport Regular de Viatgers per Carretera que fonamenta les noves concessions de bus interurbà i l'Aerotib NNota Informativa

El TSJIB valida el Pla Insular de Transport Regular de Viatgers per Carretera que fonamenta les noves concessions de bus interurbà i l'Aerotib

La sala desestima el recurs plantejat per la patronal del servei discrecional de viatgers de les Illes Balears

 

La sala contenciosa -administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB) ha desestimat el recurs de l'Associació Empresarial del Servei Discrecional de Viatgers de Balears contra el Pla Insular de Serveis de Transport Regular de Viatgers per Carretera de Mallorca (PISTRVC), que va aprovar el Consorci de Transports de Mallorca l'agost de 2017.

El Pla Insular de Viatgers, l'aprovació del qual ha confirmat ara el TSJIB en desestimar el recurs, és el document en el que es fonamenta el nou model de concessions de transport regular per carretera, que suposarà un canvi importantíssim respecte de l'actual sistema, amb busos nous no contaminants, un 50% més de freqüències i noves rutes, entre altres millores.

L'associació empresarial qüestionava el model de les noves concessions de servei d'autobús per carretera i altres aspectes importants que inclou el Pla Insular de Viatgers, com la posada en marxa del servei de l'Aerotib -que va crear línies directes des de l'aeroport a distints municipis de Mallorca- o l'ús compartit del transport regular i escolar. Igualment, l'associació recurrent posava en dubte el procediment seguit per a l'aprovació del Pla.

El TSJIB ha desestimat tots els motius del recurs, ha corroborat que el procediment és el correcte i, per tant, valida totes les mesures del Pla.

El tribunal apunta, per exemple, que en el cas del transport escolar, no hi ha cap incompliment de la normativa sobre seguretat i que es tracta d'una optimització dels recursos econòmics decidida per l'administració.

Quant a l'Aerotib, a més de deixar clar que és un servei que no discrimina residents de no-residents, com al·legava l'associació, la sala determina que la importància del transport des de l'aeroport fins a nuclis turístics molt demandats de l'illa de Mallorca és una qüestió d'interès estratègic per a Mallorca, que té també la seva importància a nivell econòmic i per al desenvolupament del turisme a l'illa. A més, destaca que constitueix una forma de cohesionar el territori amb cercant una bona connexió entre l'aeroport i la resta del territori facilitant el desplaçament ràpid i fàcil dels viatgers."


En els seus raonaments, el tribunal afirma que moltes de les argumentacions dels recurrents són posicionaments clarament subjectius i interessats que no es fonamenten en una vulneració concreta de la legalitat. I afegeix que l'Administració és plenament sobirana per establir la política que en matèria de transports consideri més convenient.

Amb aquests darrers arguments, el tribunal ni entra a valorar els motius de recurs que estan més directament relacionats amb el nou model de concessions del servei regular de transport per carretera i que eren bàsicament: que la nova distribució territorial dels contractes provocaria greus perjudicis a les petites i mitjanes empreses de Mallorca o el que el nou sistema de gestió atacava el principi de lliure competència, afectant el transport discrecional o el taxi.

El tribunal aclareix també que aquest Pla Insular de Viatges regula únicament qüestions relatives al transport públic regular de viatgers, de manera que no és el marc per abordar aspectes del transport discrecional.


La sentència és recurrible en cassació davant el Tribunal Suprem.